تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 260

(260) وَإِذْ قَالَ إِبْرَ هِیمُ رَبِّ أَرِنی‏ کَیْفَ تُحْیِ الْمَوْتی‏ قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِنْ قَالَ بَلَی‏ وَلَکِنْ لِیَطْمَئِنَّ قَلْبِی قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِنَ الْطَّیْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَیْکَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلَی‏ کُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءاً ثُمَّ ادْعُهُنَّ یَأْتِینَکَ سَعْیاً وَاعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ‏
و(بیاد آور) هنگامی که ابراهیم گفت: پروردگارا به من نشان بده که چگونه مردگان را زنده می‏کنی؟ فرمود: مگر ایمان نیاورده‏ای؟ عرض کرد: چرا، ولی برای آنکه قلبم آرامش یابد. (خداوند) فرمود: چهار پرنده (طاووس، خروس، کبوتر وکلاغ)**تفسیر نورالثقلین، ج‏1، ص‏280.*** را برگیر وآنها را نزد خود جمع وقطعه قطعه کن (و درهم بیامیز) سپس بر هر کوهی**در حدیث می‏خوانیم که اجزای مخلوط شده را بر سر ده کوه قرار داد. کافی، ج‏8، ص‏305.*** قسمتی از آنها را قرار ده، آنگاه پرندگان را بخوان، به سرعت بسوی تو بیایند و بدان که خداوند توانای حکیم است.
نکته‏ها:
تنها از یگانه ابر مرد تاریخ پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ، یعنی علی علیه السلام نقل شده است که فرمود: «لو کشف الغطاء ما ازددت یقیناً» اگر پرده‏ها کنار روند، بر یقین من افزوده نمی‏شود.**غررالحکم و تفسیر روح‏البیان، ج‏1، ص‏416 . ***ولی سایر مردمان همه دوست دارند که شنیده‏ها و حتّی باورهای خود را به صورت عینی مشاهده نمایند. چنانکه همه می‏دانند قند را از چغندر می‏گیرند، ولی دوست دارند چگونگی آن را مشاهده کنند.
در تفاسیر آمده است: حضرت ابراهیم از کنار دریایی می‏گذشت، مرداری را دید که در کنار دریا افتاده و قسمتی از آن در آب و قسمتی دیگر در خشکی است و پرندگان و حیوانات دریایی، صحرایی و هوایی از هر سو آن را طعمه‏ی خود قرار داده‏اند. حضرت با خود گفت: اگر این اتّفاق برای انسان رخ دهد و ذرّاتِ بدن انسان در بین جانداران دیگر پخش شود، در قیامت آنها چگونه یکجا جمع و زنده می‏شوند. لذا از خداوند درخواست کرد که نحوه‏ی زنده شدن مردگان را مشاهده کند. خداوند نیز با این نمایش، ابراهیم را به نور یقین واطمینان رهسپار نمود.


پیام‏ها:
1- زنده کردن مردگان، از شئون ربوبیّت خداوند است. (ربّ ارنی کیف تحیی)
2- برای آموزش عمیق، استفاده از نمایش ومشاهدات حسی لازم است. (أرنی)
3- کشف وشهود تنها برای کسانی است که مراتبی از علم، ایمان واستدلال را طی کرده باشند. درخواست (أرنی) ابراهیم پاسخ داده می‏شود، نه هر کس دیگر.
4- در پی آن باشیم که ایمان و یقین خود را بالا برده تا به مرز اطمینان برسیم. پژوهش و کنجکاوی یک ارزش است. (لِیطمئنّ قلبی)
5 - ایمان، دارای مراحل و درجاتی است. (لیطمئن قلبی)
6- قلب، مرکز آرامش است. (لیطمئنّ قلبی)
7- اولیای خدا، قدرت تصرّف در هستی را دارند که به آن ولایت تکوینی گفته می‏شود. (ثمّ ادعهنّ یأتینک سعیاً)
8 - معاد، جسمانی است و در قیامت بازگشت روح به همین ذرات بدن خواهد بود. (یأتینک سعیاً)