تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 76

(76) وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ ءَامَنُواْ قَالُواْ ءَامَنَّا وَإِذَا خَلَا بَعْضُهُمْ إِلَی‏ بَعْضٍ قَالُوا أَتُحَدِّثُونَهُمْ بِمَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَیْکُمْ لِیُحَآجُّوکُمْ بِهِ عِنْدَ رَبِّکُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ‏
و (همین یهودیان) هنگامی که مؤمنان را ملاقات می‏کنند، می‏گویند: ایمان آوردیم، ولی هنگامی که بعضی از آنها با بعضی دیگر خلوت می‏کنند، می‏گویند: چرا آنچه را که خداوند (درباره‏ی صفاتِ پیامبر اسلام) برای شما (در تورات) گشوده (و بیان کرده، به مسلمانان) بازگو می‏کنید تا (روز رستاخیز) در پیشگاه پروردگارتان بر ضدّ شما به آن استدلال کنند؟ پس آیا تعقّل نمی‏کنید؟
نکته‏ها:
برخی از یهود وقتی مسلمانان را می‏دیدند، به آنها می‏گفتند: چون اوصاف و نشانه‏های محمد صلی الله علیه و آله و سلم در تورات ما هست، ما نیز ایمان آورده‏ایم. ولی بعضی افراد وقتی به آنان می‏رسیدند، آنان را مورد سرزنش و مؤاخذه قرار می‏دادند که چرا اوصاف و نشانه‏های محمد صلی الله علیه و آله و سلم را برای مسلمانان بازگو می‏کنید؟ اگر آنچه در تورات است به آنها خبر دهید، روز قیامت علیه شما بکار می‏گیرند.
پیام‏ها:
1- انسان وقتی حقیقت را فهمید، باید از آن پیروی کند و نباید با ارعاب و تهدید دیگران و نفوذ مقام این و آن، حقیقت را نادیده بگیرد. (قالوا اتحدثونهم بما ...)
ای بسا اگر در آن روز دانشمندان کتمان حقّ نمی‏کردند، این همه یهودی و مسیحی وجود نداشت.
2- در نظر منحرفان، نفاق و کتمان حقیقت برای حفظ موقعیّت و تعصّب نابجا، نشانه‏ی عقل و عاقلانه عمل کردن است. (أتحدّثونهم... أفلا تعقلون)