تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 230

(230) فَإِنْ طَلَّقَهَا فَلاَ تَحِلُّ لَهُ حَتّی‏ تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ فَإِنْ طَلَّقَهَا فَلَاجُنَاحَ عَلَیْهِمَا أَنْ یَتَرَاجَعَآ إِنْ ظَنَّآ أَنْ یُقِیمَا حُدُودَ اللَّهِ وَتِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ یُبَیِّنُهَا لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ‏

پس اگر (بعد از دو طلاق و دو رجوع، برای بار سوم) او را طلاق داد، دیگر آن زن بر او حلال نخواهد بود، مگر آنکه به نکاح مرد دیگری درآید (و با او آمیزش نماید.) پس اگر (همسر دوّم) او را طلاق داد، مانعی ندارد که به یکدیگر بازگشت کنند (و زن با همسر اوّل خود مجدّداً ازدواج نماید.) البتّه در صورتی که امید داشته باشند حدود الهی را برپا دارند. و اینها حدود الهی است که خداوند آن را برای افرادی که آگاهند بیان می‏کند.
نکته‏ها:
در اسلام بعضی از مقرّرات، جهت جلوگیری از تصمیمات عجولانه به چشم می‏خورد. مثلاً:
الف: هر کسی بنا دارد زن خود را طلاق دهد، باید زن در حال پاکی بوده و طلاق در برابر دو شاهد عادل باشد. باید تا مدّتی هزینه زن را بپردازد و زن در این مدّت می‏تواند با آرایش کردن، خود را به مرد عرضه کند. هر یک از این شرائط می‏تواند از طلاق‏های عجولانه جلوگیری کند.
ب: مردم برای گفتگوهای خصوصی با پیامبر بسیار هجوم می‏کردند، خداوند دستور داد هر کس با پیامبر سخن خصوصی دارد، مقداری صدقه بدهد و بعد گفتگو کند. این قانون برای جلوگیری از طرح سؤالات غیر ضروری بود.**مجادله، 12.***
به هر حال شرط ازدواج با شوهر دیگر و طلاق دادن او، برای همسرِ شوهر اوّل شدن، یکی دیگر از نمونه‏های قوانین سرعت‏گیر در اسلام است.
پیام‏ها:
1- مردان نباید از اختیارات خود سوء استفاده کنند و باید بدانند که اختیار آنها برای طلاق، محدود است. از امام رضا علیه السلام روایت شده است که فرمود: طلاق را سبک نگیرید و به زنان ضرر نرسانید.**من لایحضره الفقیه، ج‏3، ص‏502.*** (فلا تحلّ له)
2- امید به زندگی براساس احکام الهی، شرط ازدواج است. (ان ظنّا ان یقیما حدود اللّه)
3- مسلمانان بدانند که حدود الهی، تنها در نماز، زکاة، حج و جهاد نیست، مراعات مسائل خانوادگی نیز از حدود الهی است. (تلک حدود اللّه)
4- هر کسی اسرار و حکمت مقرّرات الهی را نمی‏داند. مردم عادّی، ظاهر دستورات و آگاهان، روح و عمق آن را می‏بینند. (لقوم یعلمون)