تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 269

(269) یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشَآءُ وَمَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثِیراً وَمَا یَذَّکَّرُ إِلَّا أُولُواْ الْأَلْبَبِ‏
(خداوند) حکمت و بینش را به هر کس بخواهد (وشایسته ببیند) می‏دهد و به هرکس حکمت داده شود، همانا خیری فراوان به او داده شده است و جز خردمندان (از این نکته) متذکّر نمی‏گردند.
نکته‏ها:
«ألباب» جمع «لُبّ» به معنای مغز است و به همه انسان‏ها «اولوا الالباب» نمی‏گویند، بلکه تنها به خردمندانی می‏گویند که عقل خود را بکار گیرند وراه زندگی و سعادت واقعی خود را بیابند.
حکمت را به معنی معرفت و شناختِ اسرار و آگاهی از حقایق و رسیدن به حقّ دانسته‏اند که خداوند به بعضی از افراد به خاطر پاکی و تقوی و تلاش عطا می‏کند، تا آنان وسوسه‏های شیطانی را از الهامات الهی باز شناخته و چاه را از راه و شعار را از شعور تشخیص دهند و این خیر کثیر است.
در روایات می‏خوانیم: حکمت، معرفت و تفقّه در دین است. حکمت، اطاعت از خدا، شناخت امام وپرهیز از گناهان کبیره است.**تفسیر نورالثقلین، ج‏1، ص‏287.***
پیام‏ها:
1- گرچه مال وثروت خیر است، ولی خیرِ کثیر، داشتنِ دید وقدرت تشخیص است. کسانی که از آن خیر انفاق کنند به خیر کثیر می‏رسند. (انفقوا...یؤتی الحکمة)
2- شیطان وعده‏ی فقر، و خداوند وعده‏ی مغفرت و فضل می‏دهد. امّا تشخیص و انتخاب هریک از این دو راه، حکمت لازم دارد. (یؤتی الحکمة)
3- همه‏ی دنیا متاع قلیل است،**(متاع الدنیا قلیل) نساء، 77.*** ولی حکمت خیر کثیر است. اگر همه امکانات مادّی فدای دست یابی به حکمت و بینش صحیح گردد، ارزش دارد. (فقد اوتی خیراً کثیرا)
4- حکمت هدیه‏ای کلیدی و مادر همه‏ی خیرات است. هرکه آن را داشت چیزهای زیادی خواهد داشت. (ومن یؤتی الحکمة فقد اوتی خیراً کثیراً)
5 - هر کسی به ارزش حکمت پی نمی‏برد. (مایذّکّر الاّ اولوا الالباب) دنیاگرایان بر مال و آمار و محاسبات مادّی تکیه می‏کنند و سود و زیان را بر اساس مادّیات می‏سنجند، ولی دوراندیشان عاقل و راه‏شناسان اندیشمند، از بعد دیگری محاسبه می‏کنند.