تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 6

(6) إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ سَوآءٌ عَلَیْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ‏
همانا کسانی که کفر ورزیده‏اند، برای آنها یکسان است که هشدارشان دهی یا هشدارشان ندهی. آنها ایمان نخواهند آورد.
نکته‏ها:
قرآن، بعد از متّقین، کفّار را معرّفی می‏کند. آنها که در گمراهی و کتمانِ حقّ، چنان سرسختند که حاضر به پذیرش آیات الهی نیستند.**«کفر»، به معنای پوشاندن و نادیده گرفتن است. به کشاورز و شب، کافر می‏گویند. چون کشاورز دانه و هسته را زیر خاک می‏پوشاند و شب فضا را در برمی‏گیرد. کفران نعمت نیز به معنی نادیده گرفتن آن است. شخص منکر دین، به سبب اینکه حقایق و آیات الهی را کتمان می‏کند و یا نادیده می‏گیرد، کافر خوانده شده است.*** چنانکه گروهی از آن کافران معاند، در برابر دعوت پیامبران، زبان قال و حالشان این بود: (سواء علینا أوَعَظتَ ام لم تکن من الواعظین)**شعراء، 136، جواب قوم هود در برابر آن حضرت. ***برای ما وعظ و نصیحت تو اثری ندارد، فرقی ندارد که پند دهی یا از نصیحت دهندگان نباشی.
اگر زمینه مساعد ومناسب نباشد، دعوت انبیا نیز مؤثّر واقع نمی‏شود.
باران که در لطافت طبعش، خلاف نیست - در باغ لاله روید و در شوره‏زار، خَس‏
پیام‏ها:
1- لجاجت و عناد و تعصّب جاهلانه، انسان را جماد گونه می‏کند. (سواء علیهم)
2- روش تبلیغ برای کفّار، انذار است. اگر انذار و هشدار در انسان اثر نکند، بشارت و وعده‏ها نیز اثر نخواهند کرد. (سواء علیهم ءانذرتهم ام لم تُنذرهم)
3- انتظار ایمان آوردنِ همه‏ی مردم را نداشته باشید.**در آیه‏ی 103 سوره یوسف می‏فرماید: (وما اکثر النّاس ولو حَرصتَ بمؤمنین) هر چند آرزومند و حریص باشی، بسیاری از مردم ایمان نخواهند آورد.*** (...لا یؤمنون)