تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 134

(134) تِلْکَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا کَسَبَتْ وَلَکُمْ مَا کَسَبَتُمْ وَلاَ تُسئَلُونَ عَمَّا کَانُواْ یَعْمَلُونَ‏
آنها امتی بودند که درگذشتند، دست آورد آنها مربوط به خودشان و دست آورد شما نیز مربوط به خودتان است و شما از آنچه آنان انجام داده‏اند، بازخواست نخواهید شد.
نکته‏ها:
یکی از اشتباهات بنی‏اسرائیل این بود که به نیاکان و پیشینیان خویش، بسیار مباهات و افتخار می‏کردند و گمانشان این بود که اگر خودشان آلوده باشند، به خاطر کمالات گذشتگانشان، مورد عفو قرار خواهند گرفت. این آیه به آنان هشدار می‏دهد که شما مسئول اعمال خویش هستید، همچنان که آنان مسئول کرده‏های خویش هستند.
در کتاب غررالحکم از حضرت علی علیه السلام آمده است: «الشرف بالهمم العالیة لا بالرمم البالیة» شرافت و بزرگی به همت‏های عالی و بلند است، نه به استخوان‏های پوسیده‏ی نیاکان و گذشتگان. در تاریخ می‏بینیم که افراد در سایه عمل خویش، آینده خود را رقم می‏زنند. زن فرعون اهل بهشت می‏شود، ولی همسر لوط در اثر بد کرداری، به دورخ رهسپار می‏شود. اینها نمونه‏ی عدالت ونظام حقِ پروردگار است.
در حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است که فرمود: ای بنی‏هاشم، مبادا سایر مردم برای آخرت خود کار کنند، ولی شما به انساب خود دل خوش کنید.
پیام‏ها:
1- نسبت خویشاوندی، در قیامت کارساز نیست. (لها ماکسبت ولکم ما کسبتم)
2- آینده هرکس وهر جامعه‏ای، در گرو عمل خود اوست. (ولاتسئلون عمّاکانوا یعملون)