تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 108

(108) أَمْ تُرِیدُونَ أَنْ تَسْئَلُوا رَسُولَکُمْ کَمَا سُئِلَ مُوسَی‏ مِنْ قَبْلُ وَمَنْ یَتَبَدَّلِ الکُفْرَ بِالإیمَنِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَآءَ الْسَّبِیلِ‏
آیا بنا دارید از پیامبرتان سؤالات و درخواست‏هایی (نابجا) بکنید، آنگونه که پیش از این، موسی (از طرف بنی‏اسرائیل) مورد سؤال قرار گرفت، و هر کس (با این بهانه‏جویی‏ها از ایمان سرباز زند و) کفر را با ایمان مبادله کند، پس قطعاً از راه مستقیم گمراه شده است.
نکته‏ها:
با توجّه به خود آیه و آنچه از شأن نزول‏ها برمی‏آید، برخی از مسلمانان ضعیف‏الایمان و بعضی از مشرکان، از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تقاضاهای نامربوط و غیر منطقی داشتند، مثلاً تقاضا می‏کردند برای ما نامه‏ای از سوی خداوند بیاور! و یا نهرهایی را برای ما جاری ساز. و برخی دیگر همانند بنی‏اسرائیل می‏گفتند: خداوند را آشکارا به ما نشان بده تا با چشم او را ببینیم و به او ایمان بیاوریم!
آوردن معجزه و اتمام حجّت، برای صدق دعوت پیامبر لازم است، ولی انجام دادن هر درخواستی، طبق هوس و میل هر فردی که از راه می‏رسد، درست نیست. یک مهندس یا نقاش برای اثبات مهارت خویش، چند نمونه کار ارائه می‏دهد، ولی ضرورت ندارد برای هر کسی خانه‏ای بسازد یا تابلویی بکشد!
بازگویی مشکلات و تاریخ انبیا، برای دلداری دادن به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است، که اگر افرادی از تو سؤال و درخواست نامعقول دارند، از انبیای پیشین نیز از همین قبیل درخواست‏ها می‏کردند.
پیام‏ها:
1- از سؤالات ودرخواست‏های بی‏جا بپرهیزید که گاهی زمینه‏ساز کفر است. (ام تریدون ان تسئلوا... و من یتبدل الکفر)
2- خطراتی که پیروان دیگر ادیان را تهدید کرده، مسلمانان را نیز تهدید می‏کند. (تسئلوا رسولکم کما سئل موسی)
3- از عاقبت و سرانجام دیگران، عبرت بگیرید. (کما سئل موسی)