تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 168

(168) یَأَیُّهَا الْنَّاسُ کُلُواْ مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلالاً طَیِّباً وَلَا تَتَّبِعُواْ خُطُوَ تِ الْشَّیْطَنِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ‏
ای مردم! از آنچه در زمین، حلال و پاکیزه است بخورید و از گام‏های (وسوسه انگیز) شیطان، پیروی نکنید. براستی که او دشمن آشکار شماست.
نکته‏ها:
اسلام، همواره مردم را به بهره‏بردن از نعمت‏های پاک وحلالِ خداوند، سفارش نموده و با هرگونه رهبانیّت و زهد بی‏جا مبارزه می‏نماید. لذا هم خوردنی‏های ناسالم را از شیطان می‏داند؛ (انّما الخمر... رجس من عمل الشّیطان)**مائده، 90. ***و هم نخوردن نابجا را گام شیطان می‏داند؛ (کلوا... و لا تتّبعوا خطوات الشیطان) زیرا در برخی از نقل‏های تاریخی آمده است که بعضی از طوائف عرب، قسمتی از زراعت و حیوانات را بدون دلیل برخود حرام کرده بودند و گاهی نیز این تحریم‏ها را به خداوند نسبت می‏دادند. آیه نازل شد تا رفع ابهام شود.
اسلام، به زندگی مادّی انسان توجّه کامل دارد و در رأس آنها نیازهای غذایی است که در این مورد، دهها آیه و صدها حدیث آمده است. یکی از وظایف انبیا نیز بیان خوردنی‏ها و آشامیدنی‏های حلال وحرام برای مردم است.
معمولاً قرآن در کنار اجازه مصرف، شرطی را بیان کرده است. مثلاً در اینجا می‏فرماید: (کلوا... حلالاً طیباً) همچنین می‏فرماید: (کلوا و اشربوا... و لا تعثوا فی الارض مفسدین)**بقره، 60.*** بخورید و بیاشامید... ولی در زمین فساد نکنید. در آیه دیگر می‏فرماید: (کلوا واشربوا ولاتسرفوا)**اعراف، 31. ***بخورید و بیاشامید، ولی اسراف نکنید. و در جای دیگر می‏فرماید: (کلوا و اطعموا)**حج، 28. ***بخورید و اطعام کنید.
در تفسیر برهان از امام صادق علیه السلام نقل شده است که شخصی به نام طارق، تصمیم گرفته بود تا از همسرش جدا شده و زندگی راهبانه‏ای داشته باشد. حضرت فرمود: «انّ هذا من خطوات الشیطان» این از گام‏های شیطان است.
پیام‏ها:
1- شرط اساسی در مصرف، دو چیز است: حلال بودن، پاکیزه و دل‏پسند بودن. (کلوا حلالاً طیّباً)
2- اسلام با بعضی ریاضت‏ها مخالف است. (کلوا)
3- بهره‏گیری از محرّمات و چیزهای پلید و ناپاک، پیروی کردن از شیطان است. (کلوا... حلالا طیباً ولا تتبعوا خطوات الشیطان)
4- نیازهای طبیعی بشر، زمینه‏ای برای انحراف و تسلّط شیطان است. باید ضمن تأمین نیاز، به لغزش‏های آن توجّه داشت. (کلوا... ولاتتبعوا خطوات...)
5 - شیطان، انسان را قدم به قدم منحرف می‏کند. باید از همان قدم اوّل مواظبت کرد. (خطوات الشیطان)
6- شیطان برای انحراف مردم، از راههای گوناگونی وارد می‏شود. (خطوات)
7- وادار نمودن مردم به استفاده از حرام‏ها و بازداشتن آنان از نعمت‏های حلال، نمودی از دشمنی آشکار شیطان است. (کلوا... حلالا طیباً... انّه لکم عدو مبین)