تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 115

(115) وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ وَسِعٌ عَلیمٌ‏
مشرق و مغرب از آن خداست، پس به هر سو روکنید، آنجا روی خداست، همانا خداوند (به همه جا) محیط و (به هر چیز) داناست.
نکته‏ها:
یهود بعد از تغییر قبله‏ی مسلمانان از بیت‏المقدّس به کعبه، ایجاد سؤال و یا القاء شبهه می‏کردند که به چه دلیلی قبله تغییر یافته است. هرچند در آیات قبل**بقره، 106.*** به اجمال و سربسته، خداوند پاسخ اینگونه اعتراضات را بیان فرمود، ولی این آیه نیز بر این حقیقت تکیه می‏کند که مشرق و مغرب از آن خداست و به هرسو رو کنید، خدا آنجاست. اگر کعبه نیز به عنوان قبله قرار داده شده است، برای تجلّی وحدت مسلمانان و تجدید خاطرات ایثارگری و شرک ستیزی ابراهیم علیه السلام است. و بدین خاطر دارای قداست و احترام می‏باشد.
چنانکه در رساله‏های احکام مراجع آمده است، در نمازهای مستحبی، قبله شرط نیست و حتّی می‏توان در حال راه رفتن یا سواره بجا آورد. برخی روایات نیز در ذیل این آیه، به این مطلب اشاره نموده‏اند.**امام باقر علیه السلام می‏فرماید: «انزل اللَّه هذه الایة فی التطوع خاصّة» این آیه در مورد نماز مستحبی نازل شده است. تفسیر برهان ؛ راهنما.***
اگر به فرموده آیه‏ی قبل، گروهی در خرابی مسجد تلاش کردند، شما از پای ننشینید که توجّه به خدا در انحصار جهتی خاصّ نیست.
جهت قبله به شرق یا غرب باشد، موضوعی تربیتی و سیاسی است، اصل و مقصود، یاد خدا و ارتباط با او می‏باشد. قرآن در ستایش گروهی از بندگان می‏فرماید: (یذکرون اللّه قیاماً و قعوداً و علی جنوبهم)**آل‏عمران، 191.*** آنان خدارا به حال ایستاده و نشسته و خوابیده یاد می‏کنند. و یا در پاسخ هیاهویی که برای تغییر قبله درست شد، می‏فرماید: (لیس البر ان تولّوا وجوهکم قِبل المشرق والمغرب ولکنّ البرّ من آمن باللّه)**بقره، 177.*** یعنی: ای مردم! نیکی این نیست که رو به سوی شرق یا غرب در حال عبادت بکنید، بلکه نیکی در ایمان واقعی شما به خدا و انجام کارهای خداپسندانه است.
هرچند در آیه قبل، از بزرگترین ظلم یعنی تخریب مساجد یا منع از مساجد، سخن به میان آمد و یا اینکه در جای دیگر می‏فرماید: اگر جهاد نبود صوامع و بیع و مساجد ویران می‏شدند.**حج، 40.*** ولی آیه بشارت به این است که مبادا مأیوس شوید و یا احساس ناامیدی و بی‏پناهی بکنید، تمام جهان، محل عبادت و همه جای هستی قبله‏گاه است.
پیام‏ها:
1- هرکاری که به فرمان خداوند بوده و رنگ الهی داشته باشد، وجه‏اللَّه و عبادت است. (اینما تولّوا فثَمّ وجه اللَّه)
2- خداوند در همه جا حاضر و بر هر چیز ناظر است. (انّ اللَّه واسع علیم)