تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 208

(208) یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ ادْخُلُوا فِی الْسِّلْمِ کَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَ تِ الْشَّیْطَنِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ‏
ای کسانی که ایمان آورده‏اید! همگی در صلح و آشتی درآئید (و تسلیم مطلق خداوند شوید) و گامهای شیطان را پیروی نکنید که او دشمن آشکار شماست.
نکته‏ها:
قرآن، ایجاد رابطه‏ی مسالمت‏آمیز با گروه‏های زیر را مطرح کرده است:
1- با مشرکانِ بی‏آزار. (لم یقاتلوکم فی الدین ولم یخرجوکم من دیارکم ان تبرّوا و تقسطوا الیهم)**ممتحنه، 8.*** با کسانی که سرجنگ با شما ندارند و مزاحم وطن شما نیستند، خوشرفتاری کنید.
2- با اهل کتاب. (قل تعالَوا اِلی کلمة سواء بیننا وبینکم اَلاّ نعبد الاّ اللَّه)**آل‏عمران، 64.*** به اهل کتاب بگو: بیایید تا در آنچه ما و شما هم عقیده هستیم، متّحد باشیم.
3- با دیگر مسلمانان. (یا ایّها الّذین آمنوا ادخلوا فی السِّلم کافّة)
در چند آیه قبل**بقره، 197 .*** درباره اجتماع بزرگ سیاسی عبادی حج فرمود: در آنجا فسق و جدال نباشد. پس می‏توان جامعه‏ای بدون فسق وجدال تشکیل داد و چه بهتر که همیشه چنین باشیم و از گام‏های شیطانی که عامل تفرقه است دوری نمائیم.
روایات متعدّد، دخول در سِلم را ورود در تحت رهبری معصوم دانسته‏اند.**تفسیر نورالثقلین، ج‏1، ص 205. ***چنانکه در روایات آمده است: «ولایة علی بن ابی‏طالب حصنی» و ناگفته پیداست که دخول در حِصن و دژ، دخول در سِلم و سلامتی و آرامش است و چه آرامشی بالاتر از اینکه انسان احساس کند رهبرش الهی، معصوم، آگاه، دلسوز و پیشگام‏ترین افراد در همه ارزشها و کمالات می‏باشد.
پیام‏ها:
1- ورود در فضای سِلم و سلام و تسلیم امکان ندارد، مگر در سایه‏ی ایمان. (یاایّها الّذین آمنوا)
2- سلیقه‏ها را کنار گذاشته، تنها تسلیم قانون خدا باشیم. (ادخلوا فی السّلم کافّة)
3- ایجاد صلح، وظیفه‏ی همه مسلمانان است. (کافّة)
4- وسوسه‏های شیطان، انسان را مجبور به گناه نمی‏کند، بلکه انسان قدرت مقابله با شیطان را دارد و به همین دلیل از اطاعت او نهی شده است. (لا تتّبعوا)
5 - شیطان، گام به گام انسان را منحرف می‏کند. (خطوات)
6- راههای منحرف کردن شیطان، بسیار است. (خطوات)
7- شیطان، دشمن صلح و وحدت است وهمه‏ی نداهای تفرقه‏انگیز، بلندگوهای شیطانی هستند. (ادخلوا فی السّلم کافّة و لا تتّبعوا خطوات الشیطان)