تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 179

(179) وَلَکُمْ فِی الْقِصَاصِ حَیَوةٌ یَأُوْلِی الْأَلْبَبِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ‏
ای صاحبان خرد! برای شما در قصاص، حیات (و زندگی نهفته) است. باشد که شما تقوی پیشه کنید.
نکته‏ها:
گویا آیه در مقام پاسخ به یک سری ایرادهایی است که به حکم قصاص، به خصوص از سوی روشنفکر نمایان مطرح می‏شود. قرآن می‏فرماید: حکم قصاص برای جامعه انسانی تأمین کننده‏ی حیات و زندگی است. قصاص یک برخورد و انتقام شخصی نیست، بلکه تأمین کننده امنیّت اجتماعی است. در جامعه‏ای که متجاوز قصاص نشود، عدالت و امنیّت از بین می‏رود و آن جامعه گویا حیاتی ندارد و مرده است. چنانکه در پزشکی و کشاورزی و دامداری، لازمه حیات و سلامت انسان، گیاه و حیوان، از بین بردن میکروب‏ها و آفات است.
اگر به بهانه اینکه قاتل هیجان روانی پیدا کرده، بگوییم او رها شود، هیچ ضمانتی نیست که در دیگر جنایت‏ها این بهانه مطرح نشود، چون تمام جنایتکاران در حال سلامت و آرامش روحی و فکری دست به جنایت نمی‏زنند. با این حساب تمام خلافکاران باید آزاد باشند و جامعه سالم نیز تبدیل به جنگل شود که هرکس بر اثر هیجان و دگرگونی‏های روحی و روانی، هرکاری را بتواند انجام دهد. گمان نشود که دنیای امروز، دنیای عاطفه و نوع دوستی است و قانون قصاص، قانونی خشن و ناسازگار با فرهنگ حقوق بشر دنیاست. اسلام در کنار حکم قصاص، اجازه عفو و اخذ خون‏بها داده تا به مصلحت اقدام شود.
توجیهاتی از قبیل اینکه از مجرمان و قاتلان در زندان با کار اجباری به نفع پیشرفت اقتصادی بهره‏گیری می‏کنیم، قابل قبول نیست. چون این برنامه‏ها، تضمین کننده امنیّت عمومی نیستند. اصل، مقام انسانیّت و جامعه عدالت پرور است، نه دنیای پرخطر همراه با تولید بیشتر، آن هم به دست جنایتکاران و قاتلان!
از آنجا که قانون قصاص، ضامن عدالت و امنیّت و رمز حیات جامعه است، در پایان آیه می‏فرماید: (لعلّکم تتقون) یعنی اجرای این قانون، موجب خودداری از بروز قتل‏های دیگر است.
حیات، دارای انواعی است:
1- حیات طبیعی. مثل زنده شدن زمین در بهار و بعد از باران. (یحیی الارض)**روم، 50.***
2- حیات معنوی. مثل دعوت پیامبر که عامل زنده شدن مردم است. (دعاکم لما یحییکم)**انفال، 24.***
3- حیات برزخی که شهدا دارند. (لا تقولوا لمن یقتل فی سبیل اللّه اموات بل احیاء)**بقره، 154.***
4- حیات اخروی که برای همه است. (یمیتکم ثم یحییکم)**بقره، 28.***
5 - حیات اجتماعی در سایه امنیّت و عدالت. نظیر همین آیه (لکم فی القصاص حیاة)
پیام‏ها:
1- اجرای عدالت، تضمین کننده حیات جامعه است. (لکم فی القصاص حیاة)
2- تعادل میان رأفت و خشونت، لازم است. خدایی که رحمن و رحیم است، قصاص را رمز حیات می‏داند. (لکم فی القصاص حیاة)
3- حذف عنصر خطرناک، یک اصل عقلانی است. (یا اولی الالباب)
4- زود قضاوت نکنید. ممکن است در برخورد سطحی، قصاص را خوب ندانید ولی با خرد واندیشه درمی‏یابید که قصاص رمز حیات است. (یا اولی‏الالباب)
5 - تقوا و دوری از گناه، فلسفه احکام دین است. چه احکام عبادی و چه قضایی.**در بیان فلسفه روزه نیز می‏فرماید: (لعلکم تتّقون) بقره، 183. ***(لعلّکم تتقون)
6- قصاص، سبب بازداری مردم از تکرار قتل است. (لعلکم تتقون)