تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 17

(17) مَثَلُهُمْ کَمَثَلِ الَّذِی اسْتَوْقَدَ نَاراً فَلَمَّآ أَضَآءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَکَهُمْ فِی ظُلُمَتٍ لَّا یُبْصِرُونَ‏
مَثل آنان (منافقان)، مَثل آن کسی است که آتشی افروخته، پس چون آتش اطراف خود را روشن ساخت، خداوند روشنایی و نورشان را ببرد و آنان را در تاریکی‏هایی که (هیچ) نمی‏بینند، رهایشان کند.
نکته‏ها:
مثال، برای تفهیم مطلب به مردم، نقش مؤثّری دارد. مسائل معقول را محسوس و بدینوسیله راه را نزدیک وعمومی می‏کند، درجه اطمینان را بالا می‏برد ولجوجان را خاموش می‏سازد. در قرآن مثال‏های فراوانی آمده است از جمله:
مثال حقّ، به آب و باطل به کفِ روی آب.**رعد، 17.*** مثال حقّ به شجره‏ی طیّبه و باطل به شجره‏ی خبیثه.**ابراهیم، 26.*** تشبیه اعمال کفّار به خاکستری در برابر تندباد.**ابراهیم، 18.*** ویا تشبیه کارهای آنان، به سراب.**نور، 39. ***تشبیه بت‏ها و طاغوت‏ها به خانه عنکبوت.**عنکبوت، 41.*** تمثیل دانشمند بی‏عمل به الاغی که کتاب حمل می‏کند.**جمعه، 5.*** وتمثیل غیبت، به خوردن گوشت برادری که مرده است.**حجرات، 12.***
این آیه نیز در مقام تشبیهِ مجموعه‏ای از روحیّات وحالاتِ منافقان است. آنان، نار می‏افروزند، ولی خداوند نورش را می‏برد و دود و خاکستر و تاریکی برای آنان باقی می‏گذارد.
امام رضا علیه السلام فرمودند: معنای آیه (ترکهم فی ظلمات...) آن است که خداوند آنان را به حال خود رها می‏کند.**تفسیر نورالثقلین.***
پیام‏ها:
1- منافق برای رسیدن به نور، از نار (آتش) استفاده می‏کند که خاکستر و دود و سوزش نیز دارد. (استوقد ناراً)
2- نور اسلام عالم‏گیر است، ولی نوری که منافقان در سایه‏ی آن تظاهر به اسلام می‏کنند، در شعاعی کمتر و روشنایی آن ناپایدار است. (أضاءت ما حوله)
3- اسلام نور و کفر تاریکی است. (ذهب اللّه بنورهم وترکهم فی ظلمات)
4- کسی که از یک نور بهره‏مند نشود، در ظلمات متعدّد باقی می‏ماند. (بنورهم... فی ظلمات) (کلمه «نور» مفرد و کلمه «ظلمات» جمع است.)
5 - نقشه‏ها وتوطئه‏های منافقان، به اراده الهی ناتمام می‏ماند. (ذهب اللّه بنورهم)
6- طرف مقابل منافقان، خداوند است. (ذهب اللّه بنورهم)
7- عاقبت و آینده‏ی منافقان، تاریک است. (فی ظلمات)
8 - منافقان دچار وحشت و اضطراب، ودر تصمیم‏گیری‏های دراز مدّت، سردرگم هستند. (فی ظلمات لا یبصرون)
9- گاهی در آغاز، ایمان واقعی است، ولی کم‏کم انسان به انحراف گرایش پیدا نموده و منافق می‏شود. (کلمه «نورهم» در این آیه و جمله «لایرجعون» در آیه بعد نشان می‏دهد که آنان نوری داشتند، ولی به سوی آن نور برنگشتند.)