تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 236

(236) لَا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ إِنْ طَلَّقْتُمُ الْنِّسَآءَ ماَ لمْ تَمَسُّوهُنَّ أَوْ تَفْرِضُواْ لَهُنَّ فَرِیضَةً وَمَتِّعُوهُنَّ عَلَی الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَعَلَی الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ مَتَعَاً بِالْمَعْرُوفِ حَقّاً عَلَی الْمُحْسِنِینَ‏
اگر زنان را قبل از آمیزش جنسی و یا تعیین مهر طلاق دهید، گناهی بر شما نیست، ولی آنها را (با هدیه‏ای مناسب) بهره‏مند سازید. آن کس که توانایی دارد، به اندازه توانش و آن کس که تنگدست است به اندازه‏ی وسعش، هدیه‏ای شایسته (که مناسب حالِ دهنده و گیرنده باشد.) این کار برای نیکوکاران سزاوار است.
نکته‏ها:
برخی گمان می‏کردند، طلاق قبل از عمل زناشویی و یا قبل از تعیین مهریه، صحیح نیست. این آیه ضمن اصلاح این تفکّر، مورد هدیه را نیز یادآوری می‏کند.
پیام‏ها:
1- حتّی طلاق دادن باید در فضای خیرخواهی و نیکی باشد. (ان طلّقتم... متعوهنّ... بالمعروف حقّاً علی المحسنین)
2- عفت کلام، یک ارزش است. به جای تصریح به مسائل زناشویی، خداوند می‏فرماید: (ما لم تمسّوهنّ)
3- تعیین و پرداخت مهریه، بر مرد واجب است. (تفرضوا لهنّ فریضة)
4- تلخی طلاق را با هدیه‏ای مناسب جبران نمائید. هرچند آمیزش جنسی صورت نگرفته است، ولی طلاق یک نوع فشار روحی برای زن محسوب می‏شود که با احسان و هدیه‏ای شایسته باید جبران شود. (متّعوهنّ)
5 - عقد ازدواج، قداست و احترام دارد. با اینکه آمیزشی صورت نگرفته است، لکن اجرای صیغه‏ی عقد، به زن حقّ می‏دهد تا به هنگام جدایی هدیه‏ای مناسب دریافت نماید. (متّعوهنّ)
6- حفظ انصاف و عدالت از سوی مرد و زن، مورد نظر است. همانگونه که سرشکستگی زن باید با هدیه‏ای مناسب جبران شود، مرد نیز نباید به خاطر هدیه، تحت فشار قرار گیرد و هر کس باید به مقدار توانایی‏اش اقدام کند. (علی الموسع قدره و علی المقتر قدره)
7- تکلیف مرد در برابر خانواده، به قدر توان او می‏باشد. (علی الموسع قدره و علی المقتر قدره)
8 - احترام به شئون اجتماعی همسر، لازم است. کلمه «معروف» یعنی در هدیه دادن باید مسائل عرفی و اجتماعی را مراعات نمود. (متاعا بالمعروف)
9- از افراط و تفریط در امور زندگی دوری کنید. (بالمعروف)
10- هدیه به همسر، از نشانه‏های نیکوکاران است. (متاعا بالمعروف حقّا علی المحسنین)
11- هدیه‏ی جنسی، بهتر از پول نقد است. کلمه «متاع» به جای درهم و دینار، نشانه‏ی آن است که هدیه جنس باشد. (متاعا بالمعروف)
12- هدیه‏ای که شوهر به همسر می‏دهد، تحمیل‏بار و باج و صدقه نپندارد، یک نوع حقّ زن بر مرد است. (حقّاً علی المحسنین)
13- اخلاق، پشتوانه احکام الهی است. (حقّاً علی المحسنین)