تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 234

(234) وَالَّذِینَ یُتَوَفَّوْنَ مِنْکُمْ وَیَذَرُونَ أَزْوَ جاً یَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْراً فَإِذا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا جُناحَ عَلَیْکُمْ فِیمَا فَعَلْنَ فِی أَنْفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ
و کسانی از شما که می‏میرند و همسرانی باقی می‏گذارند، آن زنان باید چهار ماه و ده روز خویشتن را در انتظار نگاه دارند و چون به پایان مهلت (عدّه)شان رسیدند، گناهی بر شما نیست در آنچه (می‏خواهند) درباره‏ی خودشان به طور شایسته انجام دهند. (و با مرد دلخواه خود ازدواج کنند.) و خداوند به آنچه عمل می‏کنید آگاه است.
نکته‏ها:
در تفسیر المیزان، گزارشی از عقاید اقوام و ملل مختلف، در مورد زنانی که شوهران خود را از دست می‏دهند، آمده است. در آنجا می‏خوانیم: برخی اقوام معتقد بودند که باید بعد از مرگ شوهر، زن را زنده بسوزانند. و برخی دیگر می‏گفتند که او را به همراه شوهر، زنده در زیر خاک دفن کنند. بعضی از اقوام برای همیشه ازدواج مجدّد همسر را ممنوع می‏دانستند. و برخی زودتر از یک سال ویا نه ماه را مجاز نمی‏دانستند.
در میان بعضی از اقوام رایج بود که اگر مرد وصیّت کند، باید تا آن مدّت که وصیّت کرده همسرش ازدواج نکند و برخی نیز از همان لحظه مرگ، ازدواج مجدّد را مجاز می‏دانستند. در میان این عقاید انحرافی که افراط و تفریط در آنها نمایان است، اسلام نظریه خود را مبنی بر نگاه داشتن عدّه وسپس اجازه ازدواج با مرد دلخواه را در چارچوب شایستگی و معروف بودن، ارائه داده است.
در مدّت چهار ماه و ده روز عدّه‏ی وفات، روشن می‏شود که آیا زن باردار است یا نه. به علاوه اگر زن بعد از فوت شوهر بلافاصله با مرد دیگری ازدواج کند، احساسات و عواطف بستگان شوهرِ قبل جریحه‏دار می‏شود.
البته این مدّت در مورد زنانِ غیر باردار است و زنان باردار باید تا وقت وضع حمل عدّه نگهدارند.
قرآن در بیشتر موارد مربوط به ازدواج، کلمه‏ی (معروف) را بکار برده است. این نشان دهنده‏ی آن است که اساس هرگونه تصمیم باید عاقلانه و شرع پسند باشد.
پیام‏ها:
1- مرگ، نابودی نیست، بلکه بازپس‏گرفتن کامل روح از جسم است. کلمه «توفّی» به معنای گرفتن کامل است. (یتوفّون منکم)
2- زن، به محض فوت شوهرش، حقّ ازدواج با دیگری را ندارد. (یتربّصن بانفسهنّ)
3- بستگان شوهر، حقّ دخالت در تصمیمات زنان بیوه را ندارند. (لا جناح علیکم فیما فعلن)
4- ایمان به اینکه همه‏ی کارها وتصمیمات ما زیر نظر خداوند است، بهترین پشتوانه تقواست. (واللّه بما تعملون خبیر)