تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 3

(3) الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَمِمَّارَزَقْنَهُمْ یُنفِقُونَ‏
(متّقین) کسانی هستند که به غیب ایمان دارند و نماز را به پای می‏دارند و از آنچه به آنان روزی داده‏ایم، انفاق می‏کنند.
نکته‏ها:
قرآن، هستی را به دو بخش تقسیم می‏کند: عالم غیب**غیب به خداوند متعال، فرشتگان، معاد و حضرت مهدی علیه السلام اطلاق شده است.*** و عالم شهود. متّقین به کلّ هستی ایمان دارند، ولی دیگران تنها آنچه را قبول می‏کنند که برایشان محسوس باشد. حتّی توقّع دارند که خدا را با چشم ببینند و چون نمی‏بینند، نمی‏خواهند به او ایمان آورند. چنانکه برخی به حضرت موسی گفتند: (لن نؤمن لک حتّی نَری اللّه جهرة)**بقره، 55.*** ما هرگز به تو ایمان نمی‏آوریم، مگر آنکه خداوند را آشکارا مشاهده کنیم.
این افراد درباره‏ی قیامت نیز می‏گویند: (ما هی الاّ حیاتنا الدنیا نموت و نحیا و ما یهلکنا الاّ الدّهر)**جاثیه، 24.*** جز این دنیا که ما در آن زندگی می‏کنیم، دنیای دیگری نیست، می‏میریم و زنده می‏شویم و این روزگار است که ما را از بین می‏برد.
چنین افرادی هنوز از مدار حیوانات نگذشته‏اند و راه شناخت را منحصر به محسوسات می‏دانند و می‏خواهند همه چیز را از طریق حواسّ درک کنند.
متّقین نسبت به جهان غیب ایمان دارند، که برتر از علم و فراتر از آن است. در درونِ ایمان، عشق، علاقه، تعظیم، تقدیس و ارتباط نهفته است، ولی در علم، این مسائل نیست.
پیام‏ها:
1- ایمان، از عمل جدا نیست. در کنار ایمان به غیب، وظایف و تکالیف عملی مؤمن بازگو شده است. (یؤمنون... یقیمون... ینفقون)
2- اساسی‏ترین اصل در جهان‏بینی الهی آن است که هستی، منحصر به محسوسات نیست. (یؤمنون بالغیب)
3- بعد از اصل ایمان، مهم‏ترین اصل عملی، اقامه‏ی نماز و انفاق است. (یؤمنون... یقیمون... ینفقون) (در جامعه‏ی الهی که حرکت وسیر الی اللّه دارد، اضطراب‏ها و ناهنجاری‏های روحی و روانی و کمبودهای معنوی، با نماز تقویت و درمان می‏یابد و خلأهای اقتصادی و نابسامانی‏های ناشی از آن، با انفاق پر و مرتفع می‏گردد.)
4- برگزاری نماز، باید دائمی باشد نه موسمی و مقطعی. (یقیمون الصلوة)**«یقیمون» فعل مضارع است و فعل مضارع دلالت بر استمرار و دوام دارد.***
5 - در انفاق نیز باید میانه‏رو باشیم. (ممّا رزقناهم)**«ممّا»، (مِن ما) است و یکی از معانی «مِن» بعض است. یعنی بعضی از آنچه روزی کرده‏ایم - نه همه را - انفاق می‏کنند.***
6- از هرچه خداوند عطا کرده (علم، آبرو، ثروت، هنر و...) به دیگران انفاق کنیم. (ممّا رزقناهم ینفقون)**در اینگونه موارد کلمه «ما» در ادبیات عرب به معنای هر چیز است. ***امام صادق علیه السلام می‏فرماید: از آنچه به آنان تعلیم داده‏ایم در جامعه نشر می‏دهند.**بحار، ج 2، ص 17.***
7- انفاق باید از مال حلال باشد، چون خداوند رزق**«رزق»، به نعمت دائمی که برای ادامه‏ی حیات طبق احتیاج داده می‏شود، اطلاق می‏گردد و قید تداوم و به اندازه‏ی احتیاج، آن را از مفاهیمِ احسان، اعطاء، نصیب، اِنعام و حظّ، جدا می‏کند. التحقیق فی کلمات‏القرآن، ج‏4، ص 114.*** هر کس را از حلال مقدّر می‏کند. (رزقناهم)
8 - با انفاق کردن مغرور نشویم. اگر باور کنیم که همه نعمت‏ها از خداست، بهتر می‏توانیم قسمتی از آنرا انفاق کنیم. (ممّا رزقناهم)