تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 235

(235) وَلَا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ فِیَما عَرَّضْتُمْ بِهِ مِنْ خِطْبَةِ الْنِّسَآءِ أَوْ أَکْنَنْتُمْ فِی أَنْفُسِکُمْ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّکُمْ سَتَذْکُرُونَهُنَّ وَلَکِن لَا تُوَاعِدُوهُنَّ سِرَّاً إِلّا أَنْ تَقُولُوا قَوْلاً مَعْرُوفاً وَلَا تَعْزِمُوا عُقْدَةَ الْنِّکَاحِ حَتَّی‏ یَبْلُغَ الْکِتَبُ أَجَلَهُ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ مَا فِی أَنْفُسِکُمْ فَاحْذَرُوهُ وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِیمٌ‏
و گناهی بر شما نیست که به طور کنایه (از زنانی که در عدّه وفات و یا در عدّه طلاقِ غیر رجعی هستند،) خواستگاری کنید، یا (تصمیم خود را) در دل نهان دارید. خداوند می‏داند که شما آنها را یاد خواهید کرد، ولی با آنها وعده پنهانی (برای ازدواج مخفیانه) نداشته باشید، مگر آنکه (به کنایه) سخن پسندیده بگویید، ولی (در هر حال) اقدام به عقد ازدواج ننمایید تا مدّت مقرّر به سرآید، و بدانید که خداوند آنچه را که در دل دارید می‏داند، پس از (مخالفت با) او بپرهیزید و بدانید خداوند آمرزنده و بردبار است.
نکته‏ها:
(عرّضتم) به معنای سخن همراه با تعریض و کنایه و (خطبة) به معنای خواستگاری است. در این آیه اظهار تمایل به ازدواج در مدّت عدّه، بلامانع شمرده شده است، مشروط به اینکه صریح نبوده و با کنایه باشد. «قول معروف» در این موارد آن است که نحوه اظهار تمایل به خواستگاری، با ادب اجتماعی و با فراقی که زن داغدیده دارد، مناسبت داشته باشد، مثل اینکه بگوید: خداوند رحمت کند شوهرت را و به شما صبر عطا نماید، ولی دیگرانی که مانند شوهر سابق، شما را دوست بدارند پیدا می‏شوند.
پیام‏ها:
1- اسلام، دین فطری است و انسان فطرتاً متمایل به ازدواج است. لذا اسلام اجازه می‏دهد این خواسته حتّی در زمان عدّه، به نحو کنایه که عواطف بستگان جریحه دار نگردد، طرح شود. (لا جناح علیکم فیما عرّضتم)
2- به غرائز و هیجان‏های نفسانی توجّه داشته باشید و به جای سرکوب غرائز، جوانان را راهنمایی کرده و هشدار بدهید. (علم اللّه انّکم ستذکرونهنّ ولکن لاتواعدوهنّ سرّاً)
3- توجّه به زمان و حالات، در طرح پیشنهادات، یک اصل است. خواستگاری زن داغدار در ایام عده و با صراحت، بی‏ادبی یا بی‏سلیقگی ونوعی گستاخی است. (عرّضتم... تقولوا قولا معروفا)
4- کسی که بداند خداوند از درون او آگاه است، تقوا پیشه می‏کند. (یعلم ما فی انفسکم فاحذروه)
5 - سفارش به تقوا در هر حال، مخصوصاً در مسائل زناشوئی مورد نظر است. (فاحذروه)
6- خداوند با حلم خود، کم صبری شما را جبران می‏کند. شما به قدری عجله دارید که به سراغ زن داغدیده آن هم در ایام عدّه می‏روید، ولی خداوند با حلم خود این کار را بر شما منع نکرده است. (انّ اللّه غفور حلیم)
7- به دنبال هشدار، زمینه‏ی بازگشت را نیز فراهم کنید. (فاحذروه... غفور حلیم)