تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انفال آیه 60

وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَ مِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ وَءَاخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُم وَ مَا تُنفِقُواْ مِن شَیْ‏ءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ‏
و برای (آمادگی مقابله با) دشمنان، هرچه می‏توانید از نیرو و از اسبان سواری فراهم کنید تا دشمن خدا و دشمن خودتان و نیز (دشمنانی) غیر از اینان را که شما آنان را نمی‏شناسید، ولی خداوند آنها را می‏شناسد، به وسیله آن بترسانید، و در راه خدا (و تقویت بنیه‏ی دفاعی اسلام) هرچه انفاق کنید، پاداش کامل آن به شما می‏رسد و به شما ستم نخواهد شد.
نکته ها
این آیه دستور آماده باش همه جانبه‏ی مسلمانان در برابر دشمنان و تهیه هر نوع سلاح، امکانات، وسایل و شیوه‏های تبلیغی حتّی شعار و سرود را می‏دهد که رعایت این دستورات، سبب هراس کفّار از نیروی رزمی مسلمانان می‏شود.
پیامبر صلی الله علیه وآله وقتی باخبر شد که در یمن اسلحه‏ی جدیدی ساخته شده، شخصی را برای تهیه‏ی آن به یمن فرستاد. از آن حضرت نقل شده که با یک تیر، سه نفر به بهشت می‏روند: سازنده‏ی آن، آماده کننده و تیرانداز. **تفسیر فرقان‏***
در اسلام، مسابقات تیراندازی و اسب سواری و برد و باخت در آنها جایز شمرده شده تا آمادگی رزمی ایجاد شود.
ضمیر «لهم»، به کفّار و کسانی که در آیه‏ی قبل مطرح بودند و بیم خیانتشان می‏رفت، برمی‏گردد. یعنی در برابر دشمن که همواره احتمال خیانت او حتّی در صورت عهد و پیمان می‏رود، آماده باشید.

پیام ها
1- مسلمانان باید آمادگی رزمی کامل، از نظر تجهیزات، نفرات و... داشته باشند و از پیش آماده‏ی مقابله با خیانت وحمله دشمن باشند. «و أعدّوا لهم ما استطعتم»
2- هدف از آمادگی نظامی، حفظ مکتب و وطن مسلمانان است، نه غارت و استعمار و امثال آن. «واعدّوا لهم...»
3- دولت باید حدّاکثر توان خود را در تأمین بودجه برای دفاع از نظام اسلامی و ترساندن دشمنان خدا و خود تخصیص دهد. «مااستطعتم»
4- تمام مسلمانان باید آماده‏ی رویارویی با توطئه‏های دشمن باشند و دوره‏های رزمی را دیده باشند. **امام خمینی )ره( در روزهای اوّل پیروزی انقلاب اسلامی که جمعیّت ایران حدود سی‏میلیون بود، فرمود: ما باید ارتش بیست میلیونی داشته باشیم‏*** «مااستطعتم»
5 - همه جا گفتگو و مذاکره کارساز و کافی نیست، گاهی هم باید توان و قدرت به میدان آید. «من قوّة»
6- در هر زمان، پیشرفته‏ترین امکانات رزمی را برای دفاع آماده کنید و از هیچ چیز فروگذار نکنید، چه قدرت سیاسی و نظامی، چه امکانات تبلیغی و تدارکاتی. «من قوّة»
7- ایجاد رعب در دل دشمن به هر وسیله حتّی با ظاهرسازی هم لازم است. «من قوّة» در حدیث آمده است: با خضاب کردن موی صورت، دشمن را بترسانید، تا نگویند ارتش اسلام پیر است. **تفسیر نورالثقلین‏***
8 - برای ارهاب و ترساندن دشمنان، حتّی آموزش نظامی برای زنان کارساز است. «من قوّة... ترهبون به عدوّ اللّه»
9- به امکانات امروز قانع نباشید و تجهیزات نظامی و دفاعی را تا مرز تهدید دشمنان گسترش دهید. «من قوّة... ترهبون به عدوّ اللّه»
10- وحدت و یکپارچگی هم نوعی قدرت است که باید فراهم آورد، چون با وجود تفرقه، نمی‏توان دشمن را ترساند. «من قوّة... ترهبون به عدوّ اللّه»
11- در اسلام، همه‏ی مسلمانان سربازند و بسیج مردمی ضروری است. «أعدّوا، ترهبون، تنفقوا و ...»
12- اسب‏های جنگی، آن روز و ابزار نظامی امروز، باید به حال آماده باش نگهداری و تغذیه شود. «رباط الخیل»
13- هم آمادگی نیروها لازم است، هم تجهیزات. «من قوّة و من رباط الخیل»
14- اسلام، باید نظام و حکومت داشته باشد، چون بدون آن، دشمنان هراسی ندارند. «ترهبون به»
15- باید بُنیه دفاعی مسلمانان در زمینه‏های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، نظامی، عقیدتی و... چنان قوی باشد که دشمن از هر جهت بترسد و توطئه‏هایش خنثی شود. («ترهبون به»، به طور مطلق بیان شده است)
16- هم ارزشهای الهی باید حفظ شود و هم حقوق انسانی. «عدوّاللّه و عدوّکم»
17- در اسلام، مکتب و کرامت انسانی مطرح است، نه اغراض شخصی، نژادی و قومی. «عدوّاللّه و عدوّکم»
18- همه‏ی دشمنان، شناخته شده نیستند. «لاتعلمونهم» شاید مراد منافقان باشند، چون همین تعبیر درباره‏ی آنان هم آمده است. «لاتعلمهم نحن نعلمهم» ** توبه، 101***
19- تنها برای دشمنان شناخته شده برنامه‏ریزی نکنید، بلکه پیش‏بینی لازم حتّی برای دشمنان ناشناخته‏ی آینده هم داشته باشید. «لاتعلمونهم»
20- تأمین قدرت دفاعی، بودجه لازم دارد، موعظه و شعار کافی نیست. «تنفقوا»
21- مردم باید در بودجه‏ی جنگ و تأمین جبهه، مشارکت کنند و این تنها مخصوص زمان جنگ نیست. «وما تنفقوا...» (آیه مطلق است و می‏رساند که مسلمانان باید همواره برای آمادگی، پول خرج کنند.)
22- تنها اسلحه و نفرات کافی نیست، پشتیبانی‏های مالی هم لازم است. «وما تنفقوا»
23- کمک به جبهه، تنها کمک مالی نیست، کمک از هر راهی؛ مال، جان، آبرو، اطلاعات، قلم و... لازم است. «من شی‏ء»
24- هرگونه تلاش وانفاق وبکارگیری امکانات برای تقویت بنیه نظامی حکومت اسلامی، از مصادیق انفاق در راه خداست. «وما تنفقوا من شی‏ء فی‏سبیل اللّه»
25- به شرطی خیر و برکت انفاق به شما برمی‏گردد که در راه خدا باشد، نه از روی ریا، سُمعه، خودنمایی و روابط و ملاحظات. «فی سبیل اللّه»
26- کمک‏های مالی، سبب قدرت امّت می‏شود و نتیجه‏ی آن به خود مردم و وضع اقتصادی جامعه و عزّت مسلمین برمی‏گردد. «یوفّ الیکم»
27- تضییع حقوق دیگران و پرداخت نکردن مزد و پاداش کارها به طور کامل، ظلم است. «یوفّ الیکم و انتم لا تظلمون»