تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره اعراف آیه 195

أَلَهُمْ أَرْجُلٌ یَمْشُونَ بِهَآ أَمْ لَهُمْ أَیْدٍ یَبْطِشُونَ بِهَآ أَمْ لَهُمْ أَعْیُنٌ یُبْصِرُونَ بِهَآ أَمْ لَهُمْ ءَاذَانٌ یَسْمَعُونَ بِهَا قُلِ ادْعُواْ شُرَکَآءَکُمْ ثُمَّ کِیدُونِ فَلَا تُنظِرُونِ‏
آیا آنان (معبودها)، پاهایی دارند که با آن راه بروند، یا دست‏هایی دارند که با آن قدرت‏نمایی کنند، یا چشم‏هایی دارند که با آنها ببینند، یا گوشهایی دارند که با آنها بشنوند؟ (ای پیامبر!) بگو: شریک‏های (خیالی) خودتان را بخوانید و علیه من نقشه بکشید و هیچ مهلت هم به من ندهید! (تا بدانید کاری از آنها ساخته نیست).
نکته ها
«یَبطِشون» از «بَطش»، به معنای گرفتنِ با قدرت و صولت است.
این آیه توبیخ کسانی است که برای خدا شریکانی قرار می‏دهند که از خودشان عاجزترند، چون خودشان قدرت راه رفتن، دیدن، شنیدن و عمل کردن دارند، ولی آن مجسّمه‏های بی‏روح، حتّی این قدرت را هم ندارند و اگر از آن معبودها نیز خواسته شود دست به کاری بزنند، هیچ قدرتی ندارند وناتوانند، پس چرا همچنان آنان را می‏پرستند؟

پیام ها
1- رهبر الهی باید قدرت و جرأت تحدّی و دعوت به مباهله را داشته باشد و ادّعا کند که قدرت‏های باطل، هر طرح خطرناکی هم دارند، اعمال کنند، تا عجز آنها ثابت شود. «قل ادعوا ...»
2- دست و پا دارها، قدرت بر یاری مشرکان ندارند، تا چه رسد به شریک‏های بی‏دست و پایی که در حدّ و اندازه خودتان هم نیستند. «ألهم ارجل یمشون بها...»
3- مشرکان زیر بار اطاعت از پیامبر نمی‏روند، چون می‏گویند: بشری مثل ماست. ولی زیر بار پرستش بت‏هایی می‏روند که حتّی مثل خودشان هم نیستند و کمترند. «قل ادعوا شرکائکم...»
4- شیوه‏ی احتجاج و طرح سؤال همراه با انتقاد، توبیخ، تحدّی و مبارزه‏خواهی، از بهترین شیوه‏های تبلیغی و تربیتی است. (با توجّه به این آیه و آیات قبل)