تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انفال آیه 12

إِذْ یُوحِی رَبُّکَ إِلَی الْمَلَئِکَةِ أَنِّی مَعَکُمْ فَثَبِّتُواْ الَّذِینَ ءَامَنُواْ سَأُلْقِی فِی قُلُوبِ الَّذِینَ کَفَرُواْ الرُّعْبَ فَاضْرِبُواْ فَوْقَ الْأَعْنَاقِ وَ اضْرِبُواْ مِنْهُمْ کُلَّ بَنَانٍ‏
(به یادآور) زمانی که پروردگارت به فرشتگان وحی کرد که من با شمایم، پس شما افراد با ایمان را تقویت کنید، من نیز به‏زودی در دلهای کافران، رُعب وترس خواهم افکند، پس فرازگردن‏ها را بزنید وهمه‏ی سرانگشتانشان را قلم کنید (وقطع کنید تا نتوانند سلاح بردارند).
نکته ها
«بَنان» جمع «بنانه»، سر انگشت دست و پا، یا انگشتان دست و پا می‏باشد.
وارد کردن ضربه بر سر و مغز کفّار یا زدن سر انگشتان دست و پای آنان، توان رزم و اسلحه به دست گرفتن را از آنان می‏گیرد. و احتمال دارد بیانگر این باشد که اگر دشمن پیاده است، هدف سر او باشد و اگر سواره باشد، دست و پای او را هدف قرار دهید. **تفسیر نمونه‏***
شاید مراد از «فوق الاعناق»، افراد سرشناس و رهبران کفر باشد، مانند: «فقاتلوا أئمّة الکفر» که ضربه بر سران و رهبران دشمن باید وارد کرد. **تفسیر فرقان***
از امدادهای الهی در جنگ بدر ایجاد رعب و وحشت در دل لشکریان کفر بود، چنانکه گزارشگران مخفی سپاه اسلام، از اردوگاه دشمن خبر آوردند که دشمن با آن همه امکانات و ساز وبرگ، بسیار ترسیده و بیمناک می‏باشد، امّا در مقابل سپاه کوچک اسلام، با وجود کمی نفرات و امکانات، روحیّه‏ای بسیار عالی داشتند. لذا پیامبر ابتدا به آنان پیشنهاد صلح داد و نماینده‏ای را به میان آنان فرستاد، هرچند عدّه‏ای با این پیشنهاد موافق بودند، ولی ابوجهل آن را نپذیرفت و آتش جنگ شعله‏ور شد.

پیام ها
1- خداوند، ارشاد و حمایت مؤمنان را گاهی از طریق فرشتگان انجام می‏دهد. «اذ یوحی ربّک الی الملائکة...»
2- فرشتگان از خود قدرتی ندارند، بلکه با حمایت و لطف الهی قدرت می‏یابند. «اذ یوحی ربّک الی الملائکة انّی معکم فثبّتوا»
3- خداوند، تشویق به استقامت را از طریق فرشتگان قرار داده، ولی ارعاب کافران را به خود نسبت داده است. «فثبّتوا، سألقی»
4- خداوند بر اهل ایمان، آرامش و سکینه نازل می‏کند و بر کافران دلهره و وحشت مستولی می‏سازد. «اذ یوحی ربّک... فثبّتوا الّذین آمنوا سألقی فی قلوب الّذین کفروا الرعب»
5 - دلها به دست خداوند است، آرامش و اضطراب هم از اوست. «اذ یوحی ربّک.. فثبّتوا... سألقی... الرعب»
6- رعب و وحشت، از عوامل شکست کفّار در جنگ بدر بود. «سألقی فی قلوب الّذین کفروا الرعب»
7- گرایش‏ها و انگیزه‏های انسان، در سرنوشت او و دریافت رحمت و یا عذاب الهی، تأثیر به سزایی دارد. «فثبّتوا الّذین آمنوا... فی قلوب الّذین کفروا الرعب»
8 - قدرت و امکانات، به تنهایی عامل آرامش نیست. (در جنگ بدر، مسلمانان با کمی نفرات، آرامش یافتند، امّا دشمنان فراوان و مجهّز، هراسناک شدند.) «أمنة منه - الرّعب»
9- از توان رزمی خود در نبرد، بهترین استفاده را ببرید و ضربه‏ها را به جاهای حسّاس وارد آورید. «فاضربوا فوق الاعناق و اضربوا منهم کلّ بنان»