تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره اعراف آیه 59, 60

لَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحاً إِلَی‏ قَوْمِهِ فَقَالَ یَقَوْمِ اعْبُدُواْ اللَّهَ مَا لَکُم مِّنْ إِلَهٍ غَیْرُهُ إِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ عَذَابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ
قَالَ الْمَلَأُ مِن قَوْمِهِ إِنَّا لَنَرَیکَ فِی ضَلَلٍ مُّبِینٍ‏
همانا نوح را به سوی قومش فرستادیم. پس به مردم گفت: ای قوم من! خدا را بپرستید که جز او برای شما خدا و معبودی نیست. همانا من بر شما از عذاب روزی بزرگ بیمناکم.
سران قوم او گفتند: همانا ما تو را در گمراهی آشکاری می‏بینیم.
نکته ها

نمونه‏ی «بلد خبیث» که در آیه‏ی قبل مطرح بود، قوم نوح بودند که هر چه حضرت نوح فریاد زد، به جایی نرسید. داستان حضرت نوح علیه السلام در سوره‏های نوح، صافّات، اسراء، احزاب، یونس، مؤمنون و قمر آمده است.
«خوف»، جنبه مثبت نیز دارد، ولی «جُبن»، فقط ترسِ منفی و ناپسند است. «جبن»، ناشی از خودکم‏بینی است و «خوف»، گاهی مولود واقع‏بینی و هوشیاری نسبت به خطرهاست.
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: نوح علیه السلام اوّلین پیامبر اولوا العزمی است که از طرف خداوند به رسالت عامّه مبعوث شد. ** تفسیر درّالمنثور*** دعوت حضرت نوح جهانی بود، چون قوم او همه‏ی مردم آن روز زمین بودند و حضرت در نفرین خود همه‏ی کافران روی زمین را نفرین کرد، «و قال نوح ربّ لا تذر علی الارض من الکافرین دیّاراً» **نوح، 26*** و همه‏ی جهانیان غرق شدند.

حضرت نوح علیه السلام 950 سال مردم را دعوت به توحید نمود،«مائة الف الاّ خمسین عاما» ** عنکبوت، 14*** آنها نه تنها ایمان نیاوردند، بلکه از آن حضرت دوری کرده، «فلم یزدهم دعائی الاّ فرارا» ** نوح، 6*** و او را مورد آزار و شکنجه قرار می‏دادند. به قدری می‏زدند که بیهوش بر زمین می‏افتاد، امّا هنگامی که به هوش می‏آمد می‏گفت: «الّلهم اِهدِ قومی فانّهم لایعلمون» خدایا! قوم مرا هدایت کن که آنان ناآگاهند.

پیام ها

1- با اینکه رسالت نوح علیه السلام جهانی بود، ابتدا از قوم خود شروع کرد. «یا قوم»
2- دعوت به توحید و خداپرستی، سرآغاز دعوت انبیا و از مشترکات همه‏ی ادیان الهی است. «اُعبدوا اللّه»
3- دلیل یکتاپرستی، یکتایی وبی‏شریک بودن خداوند است. «اعبدوا اللّه... ما لکم من اله غیره»
4- خداشناسی و ایمان به خدا، از همان ابتدا و در طول تاریخ بوده است. (حضرت نوح که قبل از حضرت ابراهیم، موسی وعیسی علیهم السلام بود، به مردم گفت: خدا را عبادت کنید، که این بیانگر شناخت آنان نسبت به خداوند است) «یا قوم اعبدوا اللّه»
5 - انبیا، دلسوزان واقعی بشرند. «یا قوم... انّی أخاف علیکم»
6- همیشه مخالف انبیا، گروهی از اشراف و سردمداران بوده‏اند که زرق و برق ثروت و قدرت آنان، چشم مردم را پر می‏کرده است. «الملأ من قومه»
7- بدتر از ایمان نیاوردن، گمراه دانستن انبیاست. «انّا لنراک فی ضلال مبین» آری، وقتی فطرت مسخ شود، راهنمای واقعی را گمراه می‏پندارد. امروز نیز گروهی که خود را روشنفکر می‏دانند، رهروان پیامبر را مرتجع و ساده‏لوح می‏پندارند.
8 - کسی که در پی پدید آوردن نظام توحیدی و براندازی نظام شرک است، باید انتظار هرگونه تهمت و توهین را داشته باشد. «لنراک فی ضلال مبین»
9- مخالفان، در تهمت‏زدن سخت و جدّی هستند. «انّا لنراک فی ضلال مبین»