تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انفال آیه 57

فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِی الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِم مَّنْ خَلْفَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ
پس (ای پیامبر!) هرگاه در جنگ به آنان دست‏یافتی، (با برخوردهای قاطع) افراد پشت جبهه‏ی آنان را به وحشت افکنده و متفرّق ساز، باشد که پند گیرند (و دست از توطئه بردارند).
نکته ها
«تَثقَفنّهم» از «ثقف»، به معنای درک چیزی از روی دقّت و سرعت است. یعنی در برخورد با کفّار، کاملاً هوشیار باشید تا غافلگیر نشوید.
«تشرید»، به معنای ایجاد ناامنی و اضطراب و متفرّق ساختن است. یعنی چنان به دشمن حمله کنید و برنامه‏ریزی جنگی داشته باشید که حامیان پشت‏پرده و نیروهای پشت جبهه‏ی آنان، به وحشت افتاده و به فکر حمله و پشتیبانی نباشند.

پیام ها
1- برخورد شما در برابر دشمنان، باید غافلگیر کننده، سریع، دقیق وکوبنده باشد و این از اصول نظامی است. «تثقفنّهم... فشرّد بهم»
2- آگاهی و دید رهبر مسلمین باید به قدری باشد که وسعت و دنباله‏ی توطئه و توطئه‏گران را بشناسد وبر علیه آنان تصمیم درست وقاطع بگیرد. «فشرّد بهم»
3- به دفاع‏های روز مرّه و خط اوّل بسنده نکنیم و از عقبه‏های دشمن و طرّاحان صحنه غافل نشویم. «مَن خلفهم» چنانکه در رانندگی نباید تنها به جلو خیره شد، بلکه باید به فراتر و دورتر نیز چشم دوخت.
4- کیفر پیمان‏شکنانی که امنیّت و ثبات جامعه را به هم می‏زنند، آن است که آنان را وحشت‏زده و مضطرب سازیم. «فشرّد بهم»
5 - با آنکه اسلام، دین رأفت ورحمت است، ولی خیانت وپیمان‏شکنی و بهم‏زدن نظام و امنیّت را تحمّل نمی‏کند. «فشرّد بهم»
6- جامعه‏ی اسلامی باید هیبت و شوکت داشته باشد. «فشرّد بهم من خلفهم»
7- از کفّار، زهر چشم بگیریم تا از فکر حمله‏ی مجدّد به ما صرف نظر کنند. «فشرّد بهم»
8 - اسلام در کنار تبلیغ و موعظه، دینِ اعمال قدرت و برخورد با پیمان‏شکنان و اخلال‏گران نیز هست. «فشرّد بهم» و باید با خط مقدّم آنان طوری رفتار شود که مایه‏ی عبرت رده‏های بعدی شود. «من خلفهم لعلّهم یذّکّرون»