تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره اعراف آیه 74

وَاذْکُرُواْ إِذْ جَعَلَکُمْ خُلَفَآءَ مِن بَعْدِ عَادٍ وَبَوَّأَکُمْ فِی الْأَرْضِ تَتَّخِذُونَ مِن سُهُولِهَا قُصُوراً وَتَنْحِتُونَ الْجِبَالَ بُیُوتاً فَاذْکُرُواْ ءَالَاءَ اللَّهِ وَلَا تَعْثَوْاْ فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِینَ‏
و به یاد آورید هنگامی که خداوند شما را پس از (هلاکت) قوم عاد، جانشینان (آنان) ساخت و در زمین شما را جایگاه (مناسب) داد. از قسمت‏های هموار زمین قصرها می‏سازید و کوه‏ها را برای ساختن خانه‏ها می‏تراشیدید. پس الطاف و نعمت‏های خداوند را یاد کنید و در زمین فساد نکنید.
نکته ها
«عَثو»، یعنی خروج از حدّ اعتدال و «لاتَعثوا»، به معنای «لاتفسدوا» است، و کلمه‏ی «مفسدین»، یا برای تأکید است، یا به این معنا که فساد، شیوه‏ی شما نشود و مراد از «فی الارض»، سرزمین بین حجاز و شام است.
منطقه‏ی جغرافیایی قوم ثمود، دارای دو بخش دشت و کوهستان بود، «سهولها... الجبال» و آنان مردمی متموّل و متمدّن بودند و به فنون خانه‏سازی و قصرسازی آگاه بودند. «قصوراً... بیوتاً»

پیام ها
1- تحوّلات تاریخی واجتماعی، بر اساس قوانین و سنّت‏های الهی است. «اذ جعلکم خلفاء»
2- همه‏ی امکانات زندگی ما از خداوند است. «بوّأکم فی الارض»
3- از تاریخ گذشتگان عبرت بگیریم. «واذکروا... بعد عاد»
4- انسان، از همه‏ی شرایط طبیعی می‏تواند بهره بگیرد. «سهولها... الجبال»
5 - مسکن، از نعمت‏های ویژه الهی است. «قصوراً... بیوتاً... آلاء اللّه»
6- رفاه، مسکن و قصر، اگر از یاد خدا جدا باشد زمینه‏ی فساد می‏شود. «قصوراً... بیوتاً... مفسدین»
7- اگر نعمت‏ها را ودیعه‏ی الهی بدانیم و خود را در معرض هلاکت ببینیم، از تجاوز دوری می‏کنیم. «واذکروا... لاتعثوا»
8 - قصرنشینان وکسانی که امکانات بیشتری دارند، بیشتر نیازمند یاد خدایند تا به فساد کشیده نشوند. (کلمه‏ی «قصر»، میان دو جمله «اذکروا» آمده است) **البتّه در صورتی که قصر در آیه معنی معروف زمان ما را داشته باشد، نه اینکه به معنی خانه معمولی باشد***