تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انفال آیه 11

إِذْ یُغَشِّیکُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِّنْهُ وَیُنَزِّلُ عَلَیْکُم مِّنَ السَّمَآءِ مَآءً لِّیُطَهِّرَکُم بِهِ وَیُذْهِبَ عَنکُمْ رِجْزَ الشَّیْطَنِ وَلِیَرْبِطَ عَلَی‏ قُلُوبِکُمْ وَ یُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدَامَ‏
(به یاد آورید) زمانی که (خداوند) از سوی خود برای آرامش شما، خوابی سبک بر شما مسلّط ساخت واز آسمان بارانی بر شما فرستاد تا شما را با آن پاک کند وپلیدی (وسوسه‏ی) شیطان را از شما بزداید و دلهای شما را محکم و گام‏هایتان را با آن استوار سازد.
نکته ها
«نُعاس»، به ابتدای خواب وخواب سبک و آرام‏بخش گفته می‏شود، یعنی در حال استراحت آنچنان خواب عمیقی بر شما مسلّط نشد که دشمن از آن سوء استفاده کرده و بر شما شبیخون بزند. **تفسیر نمونه‏***
لشکر قریش با ساز و برگ جنگی فراوان و آذوقه‏ی کافی و حتّی زنان خواننده برای تقویت روحیّه جنگ‏جویان، وارد منطقه‏ی بدر شدند و ابتدا چاه‏های آب را در اختیار خود گرفتند ولی مسلمانان دچار تزلزل بودند. پیامبر که می‏دید یارانش ممکن است شب را به آرامی نخوابند و فردا با جسم و روحی خسته در برابر دشمن قرار گیرند، بشارت داد که فرشتگان الهی به یاری آنان خواهند آمد و آنها را دلداری داد به طوری که شب را به آرامی خوابیدند. از طرف دیگر علاوه بر کمبود آب برای تطهیر و رفع تشنگی، مشکل اساسی منطقه‏ی بدر، وجود شن‏های نرم و روان بود که پاها در آن فرو می‏رفت، در آن شب باران بارید و مسلمانان دلگرم شدند و زمین زیر پایشان سفت شد.
البتّه ممکن است مراد از ثبات قدم در آیه، همان استقامت و پایداری باشد، نه محکم‏شدن پاها در زمین باران خورده. هر دو احتمال نیز با هم ممکن است.
مراد از «پاک شدن از پلیدی» ممکن است پاک شدن از وسوسه‏های شیطان و یا پاک شدن از پلیدی جسمانی بر اثر جنابت بعضی در آن شب باشد، به هر حال باران با توجّه به نیاز شدید مسلمانان، همه‏ی این مشکلات را برطرف کرد. ** تفسیر نمونه‏***
امام صادق علیه السلام فرمود: آب باران بیاشامید که امراض را برطرف می‏کند، آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند. ** کافی، ج‏6، ص‏387*** «یذهب عنکم رجز الشیطان»

پیام ها
1- با اراده و امداد الهی، در برابر دشمن مسلّح و انبوه هم می‏توان آرامش داشته و آرام خوابید، و اگر خدا نخواهد، در بهترین باغ‏ها و شرایط، نه خوابی هست و نه آرامشی. «اذ یغشّیکم النعاس أمنة منه»
2- گاهی استراحت وخواب سبک در جنگ، نعمت بزرگ الهی است، که هم خستگی را بر طرف می‏کند و هم مجال شبیخون به دشمن نمی‏دهد. «النّعاس أمنة منه»
3- اگر ایمان و صبر باشد، خداوند عوامل طبیعی را در اختیار انسان و به سود او قرار می‏دهد. «ینزّل علیکم من السماء ماءً»
4- نقش عوامل طبیعی همچون باد، باران، خواب و... را در جبهه‏ها نباید تصادفی پنداشت. «یغشّیکم النعاس... ینزّل علیکم...»
5 - پاکی ظاهری: «لیطهّرکم» و پاکی باطنی: «یذهب عنکم رجز الشیطان»، هر یک به تنهایی ارزش است، امّا ارزشمندتر وجود هردو با هم می‏باشد.
6- انتظار خداوند از مجاهد مسلمان، پاکی و داشتن روحیّه‏ای بالا و مقاوم و ثابت‏قدم بودن است. «لیطهرّکم... لیربط علی قلوبکم»