تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انفال آیه 31

وَإِذَا تُتْلَی‏ عَلَیْهِمْ ءَایَتُنَا قَالُواْ قَدْ سَمِعْنَا لَوْ نَشَآءُ لَقُلْنَا مِثْلَ هَذَآ إِنْ هَذَآ إِلَّآ أَسَطِیرُ الْأَوَّلِینَ‏
و هرگاه آیات ما بر آنان تلاوت شود، گویند: به خوبی شنیدیم (چیز مهمی نیست)، اگر بخواهیم قطعاً مانند این قرآن را بیان می‏کنیم، این جز افسانه‏های پیشینیان نیست.
نکته ها
در آیه‏ی قبل، سخن از مکرهای پی در پی کفّار و توطئه برای طرد و کشتن پیامبر صلی الله علیه وآله بود، این آیه نمونه‏ای از مکرهای فرهنگی آنان را که برای تحقیر مکتب و قرآن طرح شده است، بیان می‏کند.
«اَساطیر» جمع «اسطوره»، به معنای افسانه‏های خرافی و خیالی است، که یا درباره‏ی انسان‏های اوّلیه است و یا ساخته و پرداخته آنان است.
نضربن حارث در سفری به ایران، داستان رستم و اسفندیار را فرا گرفته و در بازگشت به حجاز برای مردم بازگو می‏کرد و مدّعی بود که من هم می‏توانم مثل محمّد صلی الله علیه وآله حرف بزنم و قصه بگویم. **تفاسیر مجمع البیان، روح المعانی و فی ظلال القرآن‏***

پیام ها
1- از حربه‏های دشمن، عوام‏فریبی، سبک شمردن و مسخره نمودن حقّ است. «قالوا قد سمعنا لو نشاء لقلنا مثل هذا» امّا دشمنان طبل توخالی‏اند و تنها ادّعا دارند و در عمل، از آوردن نظیر قرآن عاجزند.
2- دشمنان نیز به برتری و فوق تصوّر بودن قرآن، اعتراف داشتند. «ان هذا الاّ أساطیر الاوّلین»
3- تهمت تحجّر، سنّت‏گرایی وکهنه‏پرستی، از قدیمی‏ترین تهمت‏ها به مؤمنان است. «أساطیر الاوّلین»