تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره اعراف آیه 127

وَقَالَ الْمَلَأُ مِن قَوْمِ فِرْعَوْنَ أَتَذَرُ مُوسَی‏ وَقَوْمَهُ لِیُفْسِدُواْ فِی الْأَرْضِ وَیَذَرَکَ وَءَالِهَتَکَ قَالَ سَنُقَتِّلُ أَبْنَآءَهُمْ وَنَسْتَحْیِ نِسَآءَهُمْ وَإِنَّا فَوْقَهُمْ قَهِرُونَ‏
و اشراف قوم فرعون (به او) گفتند: آیا موسی و قومش را رها می‏کنی تا در این زمین فساد نمایند و موسی، تو و خدایانت را رها کند؟! (فرعون) گفت: به زودی پسرانشان را می‏کشیم و زنانشان را (برای کنیزی) زنده نگاه می‏داریم و ما بر آنان تسلّط کامل داریم.
نکته ها
فرعون پس از شکست در برابر موسی، از آن حضرت وبنی‏اسرائیل دست برداشت. در این مدّت تبلیغات پیروان موسی زیاد شد تا آنجا که اشراف قوم فرعون از سکوت او احساس خطر کرده و خواستار جلوگیری و برخورد با آنان شدند.
فرعون خود را خالق نمی‏دانست، بلکه «ربّ» می‏پنداشت: «انا ربّکم الاعلی» **نازعات، 24*** و می‏گفت: برای شما معبودی جز خود سراغ ندارم، «ما عَلمتُ لکم من اله غیری» **قصص، 38*** ولی او و مردمش معبودهایی داشتند و آنها را به عنوان مظاهری از خالق می‏پرستیدند. «آلهتک»

پیام ها
1- بخشی از مفاسد طاغوت‏ها، به خاطر فساد اطرافیان است. «وقال الملأ»
2- رژیم‏های باطل طاغوتی، در مواجه با حقّ و مردان حقّ، دچار تصمیم‏های متضادّ و سردرگم می‏شوند. لذا فرعون گاهی تصمیم به قتل موسی می‏گیرد، «ذرونی اَقتُل موسی» **غافر، 26*** و گاهی او را آزاد می‏گذارد تا آنجا که مورد اعتراض اطرافیان قرار می‏گیرد. «أتذر موسی و قومه»
3- حرکت اصلاحی پیامبران از دید طاغوت‏ها، فساد، فتنه، اغتشاش و خلاف مصالح عمومی است. «لیفسدوا فی الارض»
4- حذف پسران و حفظ زنان، یک سیاست فرعونی است تا جوانمردی و غیرت از مردان رخت بربندد و زنان، ابزار برنامه‏ها و سیاست‏های آنان شوند. مثل سیاست استعماری امروز. «سنقتّل ابناءهم و نستحیی نساءهم»
5 - مخالفان انبیا، برای دو قشر جوان دختر و پسر برنامه‏ها دارند. «سنقتّل ابناءهم و نستحیی نساءهم»
6- سردادن شعارهای تو خالی برای حفظ خود، سیاست فرعونی است. «انّا فوقهم قاهرون» (این جمله کنایه از تسلّط کامل است)