تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره اعراف آیه 13

قَالَ فَاهْبِطْ مِنْهَا فَمَا یَکُونُ لَکَ أَن تَتَکَبَّرَ فِیهَا فَاخْرُجْ إِنَّکَ مِنَ الصَّغِرِینَ‏
(خداوند به شیطان) فرمود: از این (جایگاه) فرودآی! تو را نرسد که در آن جایگاه تکبّر کنی، پس بیرون شو که قطعاً تو از خوار شدگانی.
نکته ها
حضرت علی علیه السلام فرمودند: از سرنوشت ابلیس عبرت بگیرید که با سابقه‏ی شش هزار سال عبادت که معلوم نیست سال‏های دنیوی (365 روز) بوده یا سال‏های اخروی (که یک‏روزش برابر پنجاه هزار سال دنیوی است)، چگونه با یک لحظه تکبّر و فخرفروشی سقوط کرد. ** نهج البلاغه، خطبه 192***
رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند: در قیامت، متکبّرین در خوارترین صورت محشور شده و زیر پای اهل‏محشر لگدمال می‏شوند. ** تفسیر مراغی*** در روایت دیگری حضرت فرمود: هرکس تواضع و فروتنی کند، خداوند او را بالا برد و هرکس تکبّر و گردنکشی کند خداوند او را خوار و پست گرداند. **محجّةالبیضاء، ج‏6، ص‏215*** همچنین در روایت آمده است: ریشه‏ی کفر سه چیز است: حرص، حسد و تکبّر. **کافی، ج‏2، باب اصول الکفر***

پیام ها
1- تکبّر، نه تنها برای افراد عادّی خطرناک است، بلکه برای آنان که مقام عالی دارند و همنشین فرشتگان در ملأ اعلی هستند و سال‏ها و قرن‏ها سابقه‏ی عبادت داشته باشند نیز خطر دارد. «فاهبط، فاخرج»
2- نه علم و شناخت شیطان به خدا، نجات‏بخش است و نه عبادت‏های طولانی او، بلکه راه نجات، تسلیم خدا بودن است. «تتکبّر فیها فاخرج»
3- تکبّر، سبب حبط و نابودی عمل می‏شود. «فاهبط... فاخرج»
4- گاهی یک لحظه تکبّر، سبب سقوط دائمی است. «تتکبّر فیها فاخرج»
5 - نتیجه‏ی تکبّر و خودبزرگ‏بینی، کوچکی و خواری است. آری، نتیجه‏ی شعار «من بهترم»، «أنا خیر»، شنیدن جوابِ «فاخرج انّک من الصاغرین» است.