تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره اعراف آیه 165, 166

فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُکِّرُواْ بِهِ أَنجَیْنَا الَّذِینَ یَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِینَ ظَلَمُواْ بِعَذَابٍ بَئِیسٍ بِمَا کَانُواْ یَفْسُقُونَ‏
فَلَمَّا عَتَوْاْ عَن مَّا نُهُواْ عَنْهُ قُلْنَا لَهُمْ کُونُواْ قِرَدَةً خَسِئِینَ‏
پس چون تذکّری را که به آنان داده شده بود فراموش کردند، کسانی را که نهی از منکر می‏کردند نجات دادیم و ستمگران را به سزای نافرمانی که همواره انجام می‏دادند، به عذابی سخت گرفتیم.
پس چون از آنچه نهی شده بودند تجاوز کردند، به آنان گفتیم: به شکل میمون‏های طرد شده در آیید.
نکته ها

کلمه‏ی «بئیس» از «بأس»، به معنای شدید و «عَتوا»، به معنای عصیان و سرکشی است.
طبق روایات، چون موعظه کنندگان بنی اسرائیل دیدند پندشان در قوم خود بی‏اثر است، از مردم جدا شدند و همان شب، قهر و عذاب الهی نازل شد و گنهکاران و سکوت‏کنندگان را در برگرفت. **تفسیر نمونه*** و این تبدیل و تحوّل، از تصرّفات تکوینی الهی است.
در آیه 60 سوره مائده آمده که گروهی به‏خاطر نافرمانی، به صورت خوک ومیمون درآمدند و اینجا فقط میمون ذکر شده است. ابن عباس می‏گوید: هر دو آیه درباره‏ی یک گروه است.
از ظاهر آیه استفاده می‏شود که نه تنها خصلت آنان، بلکه شکل ظاهری آنان نیز تبدیل به میمون شد. آری، خدایی که با یک فرمان، آتش را بر حضرت ابراهیم گلستان می‏کند، می‏تواند موجودی را به موجود دیگر و انسانی را نیز میمون کند. البتّه مسخ‏شدگان توالد و تناسلی نداشتند و به فرموده‏ی پیامبر صلی الله علیه وآله چندروزی بیشتر زنده نبودند. **تفسیر مجمع البیان***

پیام ها

1- نهی از منکر، اگر سبب هدایت دیگران نشود، سبب نجات خود ناهیان می‏شود. «أنجینا الّذین ینهون»
2- فراموشی، اگر در اثر بی توجّهی و بی‏اعتنایی باشد کیفر دارد. «فلما نسوا ...»
3- هر که راه موعظه را بر روی خود ببندد، راه قهر الهی را به روی خویش باز کرده است. «نسوا - أخذنا»
4- نهی از منکر، یک وظیفه دائمی است. «ینهون» (فعل مضارع نشان استمرار است)
5 - بی‏تفاوتان، ظالمند. «الّذین ظلموا» (در آیه‏ی قبل، بنی‏اسرائیل به سه دسته تقسیم شدند: متجاوزان، واعظان و سکوت‏کنندگانِ بی‏تفاوت. در این آیه سکوت‏کنندگان هم جزو ظالمانِ هلاک شده به حساب آمده‏اند، زیرا تنها ناهیان از منکر نجات یافتند، «انجینا الّذین ینهون» پس سکوت، هم ظلم و هم زمینه‏ی هلاکت است.)
6- از بزرگ‏ترین و شدیدترین عذاب‏ها، سقوط از مرحله‏ی انسانیّت است. «عذاب بئیس، کونوا قردةً خاسئین»
7- متجاوز، استحقاق از دست دادن انسانیّت و مسخ شدن را دارد و کیفر مستکبر، طرد و تحقیر است. «عتوا، قردةً خاسئین» آری، ملّتی که در برابر قانون الهی گردنکشی کند، میمون‏وار از دیگران تقلید خواهد کرد.
8 - آنان که حکم خدا را با حیله، مسخ و دگرگون کنند، چهره‏شان مسخ می‏شود. بازیگرِ با دین، به صورت حیوان بازیگر (میمون) در می‏آید. «کونوا قردة»