تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انفال آیه 44

وَإِذْ یُرِیکُمُوهُمْ إِذِ الْتَقَیْتُمْ فِی أَعْیُنِکُمْ قَلِیلاً وَیُقَلِّلُکُمْ فِی أَعْیُنِهِمْ لِیَقْضِیَ اللَّهُ أَمْراً کَانَ مَفْعُولاً وَإِلَی اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ
و (به یاد آورید) زمانی که چون با دشمن برخورد کردید، خداوند دشمنان را در نظر شما کم جلوه داد (تا با جرأت حمله کنید) و شما را نیز در دیدگاه آنان اندک نشان داد (تا از کفّار مکّه، کمک نخواهند). این کار برای آن بود که خداوند کاری را که می‏بایست انجام شود، تحقّق بخشد. و (بدانند که) همه‏ی کارها به خدا باز می‏گردد (و اراده‏ی او بر هر چیزی نافذ است).
نکته ها
کفّار، چون مسلمانان را دیدند، آن چنان در نظرشان کم جلوه کرد که گفتند: ما بردگان خود را می‏فرستیم تا مسلمین را نابود کنند، **تفسیر صافی‏*** ولی چون جنگ شروع شد، در هنگامه‏ی نبرد، مسلمانان را زیاد و دو برابر دیدند و مرعوب شدند. **تفاسیر نمونه و المیزان*** چنانکه در جای دیگر خداوند می‏فرماید: «یرونهم مثلَیهم رأی العین» **آل عمران، 13***

پیام ها
1- تقدیرهای الهی، اراده را از انسان سلب نمی‏کند. «واذ یریکموهم اذ التقیتم» ترغیب دو سپاه در جنگ بدر به رویارویی، بیانگر آن است که تحقّق جنگ، از اختیار آنان خارج نبوده است.
2- امدادهای الهی، هم پیش از جنگ شامل مسلمانان شد، «فی منامک» و هم هنگام جنگ. «یریکموهم اذِ التَقَیتُم...»
3- گاهی خداوند برای یاری مسلمانان، با اِعمال ولایت تکوینی، در دیده‏ها تصرّف می‏کند. «یریکموهم... فی أعینکم قلیلاً»
4- بهره‏برداری از حواسّ ظاهری نیز به دست خداوند است. «فی اعینکم قلیلاً و یقلّلکم فی اعینهم»
5 - اگر اراده خدا بر تحقّق کاری باشد، همه‏ی موانع را بر طرف می‏سازد. «لیقضی اللّه امراً...» (این جمله یک بار در آیه 44 وبار دیگر در این آیه تکرار شده است.)
6- پیروزی تنها به جمعیّت و نفرات نیست، بلکه عواملی همچون ایمان و روحیّه‏ی رزمندگان و لطف و تقدیر خداوند تعیین کننده است. (کلّ آیه)