تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره اعراف آیه 18

قَالَ اخْرُجْ مِنْهَا مَذْءُوماً مَّدْحُوراً لَّمَن تَبِعَکَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنکُمْ أَجْمَعِینَ‏
(خداوند) فرمود: از این جایگاه، با ذلّت و سرشکستگی بیرون رو! سوگند یاد می‏کنم که هر کس از آنها پیرو تو شود، به یقین دوزخ را از همه‏ی شما پر خواهم کرد.
نکته ها
شگفتا که یک لحظه تکبّر وخودبرتربینی «أنا خیر»، چه عواقبی دارد! «اهبِط، اُخرُج، انّک من الصاغرین ...» این همه تحقیر و سقوط، نثار متکبّر می‏شود، چون به جای عذرخواهی، تصمیم گرفت که نسل بشر را گمراه کند.
«مَذئُوم» از ریشه‏ی «ذئم»، به معنای عیب شدید است. «مَدحور» از «دحر»، به معنای بیرون راندن همراه با ذلّت است.
ابوحنیفه سه عقیده داشت که آنها را القا می‏کرد؛ یکی اینکه تمام افعال بندگان، فعل خداوند است و آنان در کارهایشان مجبورند، دوّم آنکه خدا قابل دیدن است و سوّم آنکه شیطان را به آتش نمی‏توان سوزاند، زیرا آتش در آتش تأثیرگذار نیست.
بهلول شاگرد امام صادق علیه السلام در محکومیّت و بطلان عقاید او، کلوخی برداشت و بر سر او زد. وقتی شکایت نزد خلیفه برده و علّت را جویا شدند، بهلول گفت: به اقرار خودش، خدا این کار را انجام داده و من تقصیری ندارم. علاوه بر آنکه او دروغ می‏گوید که سرش درد می‏کند، زیرا اگر دردی وجود دارد باید آن را نشان دهد و دیگر اینکه انسان از خاک است و خاک در خاک (کلوخ در انسان)، تأثیرگذار نیست؟! ** تفسیر اثنی عشری***

پیام ها
1- گرچه ابلیس در مسیر راه مستقیم کمین کرده و دائماً وسوسه می‏کند، ولی گنهکار خود به دنبال شیطان می‏رود و جهنّمی می‏شود. «لمن تبعک»
2- منحرفین به قدری زیادند که دوزخ را پر می‏کنند، «لاملئنّ» ولی افراد سالم و پاک و سپاسگزار کم هستند، چنانکه در آیه 10 خواندیم: «قلیلاً ما تشکرون»
3- پیروی از شیطان، موجب همنشینی با او در جهنم است. «لمن تبعک منهم لاملانّ جهنّم منکم اجمعین»