تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انفال آیه 10

وَمَا جَعَلَهُ اللَّهُ إِلَّا بُشْرَی‏ وَلِتَطْمَئِنَّ بِهِ قُلُوبُکُمْ وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِندِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ‏
و خداوند، آن (پیروزی و نزول فرشتگان) را جز برای بشارت و اینکه دلهایتان با آنان آرامش یابد قرار نداد و نصرت و پیروزی، جز از سوی خدا نیست، (به قدرت خود و امداد فرشته هم تکیه نکنید.) همانا خداوند، شکست‏ناپذیر حکیم است.
نکته ها
در قرآن بارها نزول فرشتگان امدادگر برای یاری مؤمنان مطرح شده است. حتّی هنگام جان دادن هم خداوند فرشته‏ها را می‏فرستد تا با القای حقّ و دلداری، مؤمن را از وسوسه‏های شیطان حفظ کند. **فصّلت، 30*** در جنگ بدر نیز فرشتگان، برای روحیّه بخشیدن به مؤمنان آمدند و جنگ و برخوردی با دشمن نداشتند، زیرا در تاریخ روشن است که چه کسی به دست چه کسی کشته شد، و بیشترین کشته‏های کافران در آن جنگ، به شمشیر حضرت علی علیه السلام بود.
در هستی دو نوع القا وجود دارد:
یکی از سوی فرشتگان خدا که آرامش را القا می‏کنند. «اذ یوحی ربّک الی الملائکة أنّی معکم فثبّتوا الّذین آمنوا سألقی فی قلوب الّذین کفروا الرُّعب» **انفال، 12*** خداوند به فرشتگان وحی کرد که من با شمایم، پس شما مؤمنان را پایدار و ثابت قدم سازید، من در دل کفّار وحشت خواهم افکند.
یکی هم القای ترس و وحشت که از سوی شیطان انجام می‏شود. «انّما ذلکم الشیطان یخوّف أولیائه» **آل‏عمران، 175*** سخنان شیطان در هوادارانش تأثیر گذارده و آنان را می‏ترساند.

پیام ها
1- رزمنده باید روحیّه‏ی قوی داشته باشد. «وماجعله اللّه الاّ بُشری» از عوامل پیروزی، انگیزه و روحیّه‏ی قوی رزمندگان است.
2- هنگامی که حرکتی صحیح و در خط پیامبر باشد، عنایت خداوند و برطرف شدن عوامل ترس و اضطراب حتمی است. «وما جعله اللّه الاّ بُشری»
3- پیروزی مؤمنان، تنها به ابتکار، طرح نظامی، سلاح و نفرات آنان و یا به خاطر فرشتگان نیست، بلکه اصل، اراده و خواست خداوند است. «وما النّصر الاّ من عند اللّه» چنانکه گاهی به خواست خداوند، گروه اندکی از مؤمنان بر گروه زیادی از دشمنان پیروز می‏شوند. «کم من فئة قلیلة غلبت فئة کثیرة باذن اللّه» ** بقره، 249***
4- امدادهای الهی ویاری مؤمنان، بر اساس عزّت وحکمت است. «عزیز حکیم»