تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره اعراف آیه 163

وَسْئَلْهُمْ عَنِ الْقَرْیَةِ الَّتِی کَانَتْ حَاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ یَعْدُونَ فِی السَّبْتِ إِذْ تَأْتِیهِمْ حِیتَانُهُمْ یَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَیَوْمَ لَا یَسْبِتُونَ لَا تَأْتِیهِمْ کَذَ لِکَ نَبْلُوهُم بِمَا کَانُواْ یَفْسُقُونَ‏
و (ای پیامبر!) از آنان درباره‏ی (مردم) آن آبادی که کنار دریا بود سؤال کن! آنگاه که (به قانون،) در روز شنبه تجاوز می‏کردند، هنگامی که روز تعطیلی (شنبه)، ماهی‏ها (به روی آب در) کناره‏های دریا به نزد آنان می‏آمدند، و(لی) روزی که تعطیل نبودند، ماهیان آشکار نمی‏شدند. ما این گونه آنان را به خاطر تجاوز و فسقشان آزمایش می‏کردیم.
نکته ها
کلمه‏ی «سَبت»، به معنای قطع و تعطیل کار برای استراحت و آرامش است که از آن تعبیر به تعطیلی می‏شود. بنابراین «یوم السَبت» یعنی روز تعطیل که برای یهود، روز شنبه بود و «یوم لایسبتون» یعنی روزی که تعطیل نمی‏کردند.
«شُرّعاً» جمع «شارع»، به معنای ساحل و کنار آب است، روز شنبه که صید تعطیل بود، ماهیان خود را از عمق آب به ساحل می‏رساندند. بعضی نیز گفته‏اند مراد از «شُرّعاً» ماهیانی هستند که سر از آب بیرون آورده و خود را نشان می‏دهند. **تفسیر راهنما***
گروهی از بنی‏اسرائیل (مردم ایله) که در ساحل دریا زندگی می‏کردند، به فرمان خدا در روزهای شنبه صید ماهی برای آنها ممنوع بود، امّا در همان روز، ماهی‏های دلخواه آنان، «حیتانهم» جلوه‏گری بیشتری می‏کردند، «شرّعاً» و مردم را بیشتر وسوسه می‏کردند! که این خود آزمایش الهی بود. این قوم، قانون الهی را مزوّرانه شکستند و با ساختن حوضچه‏های ساحلی و بستن راه فرار و خروج ماهی‏هایی که روزهای شنبه به آن وارد می‏شدند، روز یکشنبه به راحتی آنها را صید می‏کردند و ادّعا می‏کردند که از فرمان الهی تخلّف نکرده و روز شنبه صید نکرده‏اند.
خداوند، گرچه ماهی را برای استفاده‏ی مردم آفریده است، ولی یک روز از هفته صید ماهی را به عنوان امتحان، منع فرمود، بنابراین هر تحریمی، الزاماً جنبه‏ی بهداشتی ندارد، ماهی شنبه با روزهای دیگر از نظر مواد پروتئینی فرقی ندارد.
حضرت علی علیه السلام به شدّت از توجیه گناه و حلال نمودن حرام با توجیه خمر به نبیذ، رشوه به هدیه و ربا به معامله، انتقاد می‏کردند. **نهج البلاغه، خطبه 156***
گاهی آزمایش الهی، در صحنه‏هایی است که تمایلات انسان به اوج می‏رسد، چنانکه در این آیه منع از صید و آزمایش در حالی است که ماهیان بیشتر خود را نشان می‏دهند، «تأتیهم حیتانهم» یا در آیه 94 سوره‏ی مائده که سخن از تحریم شکار در حالت احرام است، می‏خوانیم: «لیبلونّکم اللّه بشی‏ء من‏الصّید تناله أیدیکم و رماحکم» آنجا که شکار، در دسترس و در تیررس است، منع صید در آن حالت، یک آزمایش الهی است.

پیام ها
1- قانون‏شکنی نیاکان، نسل‏های بعدی را نیز شرمنده می‏کند. «وَسْئَلهم...»
2- نقل خصلت‏های زشت نیاکان که به خاطر آنها تنبیه شده‏اند، برای عبرت دیگران مانعی ندارد. «عن القریة الّتی»
3- ساحل‏نشینی و گذران زندگی از طریق ماهی‏گیری، در طول تاریخ بوده است. «کانت حاضرة البحر...»
4- چهره‏ی واقعی گناه، با کلاه شرعی و حیله، عوض نمی‏شود. (ساختن حوضچه‏های کنار دریا برای صید روز بعد) «یعدون فی السّبت»
5 - ماهیان دریا، به اراده‏ی الهی قدرت تشخیص روزهای هفته و افراد صیّاد را پیدا می‏کنند. «تأتیهم... لاتأتیهم»
6- جلوه‏های دنیایی و مادّی، یکی از آزمایش‏های الهی است. «کذلک نبلوهم»