تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انعام آیه 97

وَهُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُواْ بِهَا فِی ظُلُمَتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ قَدْ فَصَّلْنَا الْأَیَتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ‏

و اوست کسی که ستارگان را برای شما قرار داد تا در تاریکی‏های خشکی و دریا، به وسیله آنها راه را یابید. قطعاً ما نشانه‏ها را برای قومی که آگاه و دانایند به تفصیل روشن ساختیم.
نکته ها
علم هیئت، از قدیمی‏ترین علوم بشری است و انسان از ستارگان در سفرهای صحرایی و دریایی بهره می‏برده است. این وسیله ابزاری مطمئن، همیشگی، دست نخورده، طبیعی، عمومی و بی هزینه است.
اسلام به مظاهر طبیعت، توجّه خاصّی دارد. نام برخی سوره‏ها از اشیای طبیعی است. عبادات اسلامی نیز با طبیعیات گره خورده است، همچون: وقت شناسی، قبله شناسی، خسوف و کسوف و نماز آیات، اوّل ماه و هلال. اینها سبب آشنایی مسلمانان با علم هیئت و ایجاد رصدخانه‏هایی در بغداد، دمشق، قاهره، مراغه و اندلس و نگارش کتاب‏هایی در این زمینه به دست مسلمانان شد.
خداوند برای سفرهای دریایی و صحرایی که در عمر انسان‏ها به ندرت پیش می‏آید، خداوند راهنما قرار داده است، آیا می‏توان پذیرفت که برای حرکت دائمی انسان‏ها و گم نشدنشان در مسیر حق، راهنما قرار نداده باشد؟ و این بیانگر لزوم رسالت و امامت برای هدایت بشر می‏باشد.
در احادیث مراد از ستارگان هدایت‏کننده، رهبران معصوم و اولیای خدا بیان شده است. **تفسیر کنزالدقائق.***
پیام ها
1- ستارگان، مخلوق خدا و وسیله‏ی راهیابی‏اند، (نه آنگونه که برخی پنداشتند خالق و مدبّرند). «جعل لکم‏النّجوم لتهتدوا بها»
2- نظام ستارگانِ آسمان چنان دقیق است که می‏توان راه‏های زمینی را با آن پیدا کرد. «لتهتدوا بها»
3- شناخت وزن و حجم و میزان فاصله و سرعت حرکت و مدار ستارگان و کلاً علم ستاره‏شناسی و نجوم، به تنهایی انسان را به خدا نمی‏رساند، باید انسان اراده کند و بخواهد که از این راه، خدا را بشناسد. «لقوم یعلمون»
(آری، تنها نگاه به آیینه برای اصلاح سر وصورت کافی نیست، بلکه اراده و تصمیم و اقدام برای اصلاح نیز لازم است، چه بسیارند آیینه فروشانی که دائماً به آیینه نگاه می‏کنند، ولی حتّی یقه‏ی خود را صاف نمی‏کنند.)