تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انعام آیه 87

وَمِنْ ءَابَآئِهِمْ وَذُرِّیَّتِهِمْ وَإِخْوَنِهِمْ وَاجْتَبَیْنَهُمْ وَهَدَیْنَهُمْ إِلَی‏ صِرَ طٍ مُسْتَقِیمٍ

واز پدران وذرّیه وبرادرانشان، کسانی را (مورد لطف قرارداده وبه خاطر لیاقتشان آنان را به نبوّت) برگزیدیم و به راه راست هدایتشان کردیم.
نکته ها
برخی گمان کرده‏اند که ذریّه تنها به نوه‏های پسری گفته می‏شود، در حالی که حضرت عیسی که پدر نداشت و تنها از طرف مادر به ابراهیم‏علیه السلام منسوب بود، در این آیه از ذریّه حضرت ابراهیم به شمار آمده است. «و من ذرّیّته... عیسی» امام صادق و امام کاظم علیهما السلام به استناد همین آیه، اهل‏بیت‏علیهم السلام را که از طرف مادر به پیامبر می‏رسند، ذرّیه رسول اللّه و ابناء رسول اللّه دانسته‏اند. ** تفسیر نورالثقلین.*** فخررازی نیز در تفسیر خود، این نکته را پذیرفته است. در «تفسیر المنار» هم حدیثی از صحیح بخاری نقل شده که رسول خدا صلی الله علیه وآله کلمه‏ی ذریّه را درباره امام حسن علیه السلام به کار برده است.
در اینکه «یَسَع» نام مستقلّی است، یا اینکه مضارع «وسع» است (مثل یحیی) و یا اینکه همان «یوشع» است که با تغییراتی از عبری به عربی وارد شده، اقوالی است.
برخی خواسته‏اند از کلمه‏ی «مِن» در «مِن آبائِهم» استفاده کنند که در میان پدران انبیا افراد منحرف هم بوده‏اند ولی لحن آیات، در مقام برگزیدگی پدران برای نبوت است. نه در مقام کفر و ایمان آنان. **تفسیر نمونه.***