تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انعام آیه 52

وَلَا تَطْرُدِ الَّذِینَ یَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَوةِ وَالْعَشِیِّ یُرِیدُونَ وَجْهَهُ مَا عَلَیْکَ مِنْ حِسَابِهِم مِن شَیْ‏ءٍ وَمَا مِنْ حِسَابِکَ عَلَیْهِمْ مِن شَیْ‏ءٍ فَتَطْرُدَهُمْ فَتَکُونَ مِنَ الظَّلِمِینَ‏

و کسانی را که بامداد و شامگاه پروردگارشان را می‏خوانند، در حالی که رضای او را می‏طلبند، از خود مران. چیزی از حساب آنان بر عهده‏ی تو نیست، و از حساب تو نیز چیزی بر عهده آنان نیست که طردشان کنی و در نتیجه از ستمگران شوی.
نکته ها
در شأن نزول این آیه آمده است جمعی از کفّار پولدار، چون دیدند فقیرانی مانند عمار و بلال و خباب و ... دور پیامبر را گرفته‏اند، پیشنهاد کردند که آن حضرت، اینان را طرد کند تا آنان گرد او جمع آیند. به نقل «تفسیر المنار» خلیفه‏ی دوّم گفت: به عنوان آزمایش، طرح را بپذیریم، آیه‏ی فوق نازل شد. مشابه این مطلب در سوره‏ی کهف، آیه 28 نیز آمده است.
در تفسیر قُرطبی آمده است: پیامبر خدا صلی الله علیه وآله پس از نزول این آیه، از مجلس فقرا بر نمی‏خاست تا آنکه اوّل فقیران برخیزند.
منظور از خواندن خدا در صبح و شب، ممکن است نمازهای روزانه باشد. **تفسیر المیزان.***
پیام ها
1- حفظ نیروهای مخلص و فقیر و مجاهد، مهم‏تر از جذب سرمایه‏داران کافر است. «لا تطرد»
2- هدف، وسیله را توجیه نمی‏کند. برای جذب سران کفر، نباید به مسلمانان موجود اهانت کرد. «لا تطرد»
3- اسلام، مکتب مبارزه با تبعیض، نژاد پرستی، امتیاز طلبی و باج خواهی است. (با توجّه به شأن نزول)
4- اغلب طرفداران انبیا، پابرهنگان بوده‏اند. (با توجّه به شأن نزول)
5 - بهانه گیران، اگر از رهبر و مکتب نتوانند عیب بگیرند، از پیروان و وضع اقتصادی آنان عیب‏جویی می‏کنند. (با توجّه به شأن نزول)
6- هیچ امتیازی با «ایمان» برابری نمی‏کند. «یریدون وجهه»
7- میزان، حال فعلی اشخاص است. اگر مؤمنان فقیر، خلاف قبلی داشته باشند، حسابشان با خداست. «ما علیک من حسابهم من شی‏ء»
8 - حساب همه با خداست، حتّی رسول اکرم نیز مسئول انتخاب وعمل دیگران نیست، «ما علیک من حسابهم من شی‏ء» و خود نیز حساب و کتاب دارد. «و ما من حسابک علیهم من شی‏ء»
9- طرد پابرهنگان و محرومان مخلص، ظلم است. «فتکون من الظالمین»