تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انعام آیه 71, 72

قُلْ أَنَدْعُواْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا یَنْفَعُنَا وَلَا یَضُرُّنَا وَنُرَدُّ عَلَی‏ أَعْقَابِنَا بَعْدَ إِذْ هَدَینَا اللَّهُ کَالَّذِی اسْتَهْوَتْهُ الشَّیَطِینُ فِی الْأَرْضِ حَیْرَانَ لَهُ أَصْحَبٌ یَدْعُونَهُ إِلَی الْهُدَی‏ ائْتِنَا قُلْ إِنَّ هُدَی اللَّهِ هُوَ الْهُدَی‏ وَأُمِرْنَا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعَلَمِینَ
وَأَنْ أَقِیمُواْ الصَّلَوةَ وَاتَّقُوهُ وَهُوَ الَّذِی إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ

بگو: آیا غیر خداوند، چیزی را بخوانیم که سود و زیانی برای ما ندارد و پس از آنکه خداوند هدایتمان کرد، به عقب باز گشته (و کافر) شویم؟ همچون کسی که شیاطین او را در زمین از راه به در برده‏اند و سرگردان مانده است در حالی که برای او یارانی (دلسوز) است که او را به هدایت دعوت کرده (و می‏گویند:) نزد ما بیا (و حقّ را بپذیر ولی او گوشش بدهکار نیست). بگو هدایتی که از سوی خدا باشد هدایت واقعی است و ما مأموریم که برای خدای جهانیان تسلیم باشیم.
و (به ما امر شده که) نماز برپا دارید و از خداوند پروا کنید، و اوست آنکه همگان نزدش محشور می‏شوید.
نکته ها

در آیه‏ی 72، از میان همه‏ی وظایف به «نماز»، و از میان همه‏ی عقائد به «معاد» اشاره شده است و این اهمیّت آنها را می‏رساند.
در یکتاپرستی، آرامش وتمرکز است، ولی در شرک وچندتاپرستی، گیجی وتحیّر. «ءأرباب متفرّقون خیر أم اللّه الواحد القهّار» **یوسف، 39.*** آیا چند ارباب گوناگون بهتر است یا یک خدای قهّار؟ خداوند هم یکی است: «قل هو اللّه احد» و هم زود راضی می‏شود «یا سریع الرّضا»، ولی غیر خدا هم زیادند و هم هر کدام توقّعات گوناگونی دارند و زود راضی نمی‏شوند.
پیام ها

1- با سؤال وجدان‏ها را تحریک کنید. «قل أندعوا من دون اللَّه»
2- شرک، غیر منطقی است، چون انگیزه‏ی پرستش، کسب سود یا دفع ضرر است و بت‏ها قادر به هیچ نفع وضرر رساندن نیستند. «لاینفعنا و لایضرّنا»
3- از غریزه‏ی منفعت‏خواهی مردم، در راه تبلیغ و تربیت آنان استفاده کنیم. «لاینفعنا و لایضرّنا»
4- شرک، نوعی عقب‏گرد و ارتجاع اعتقادی است. «نردّ علی اعقابنا»
5 - شرک، مایه‏ی سرگردانی و تحیّر است. «حیران»
6- در برابر انحرافات، باید موضع‏گیری صریح و مکرّر داشت. «قل أندعوا... قل اِنّ هُدَی اللَّه ...»
7- تسلیم خدا شدن، مایه‏ی رشد خودماست. «لنُسلِمَ لربّ العالمین»
8 - نماز، همراه تقوی کارساز است. «اقیموا الصلوة واتّقوه»
9- ایمان به معاد ورستاخیز، عامل پیدایش تقوی در انسان است. «واتّقوه و هو الّذی الیه تحشرون»