تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انعام آیه 111

وَلَوْ أَنَّنَا نَزَّلْنَا إِلَیْهِمُ الْمَلَئِکَةَ وَکَلَّمَهُمُ الْمَوْتَی‏ وَحَشَرْنَا عَلَیْهِمْ کَُلَّ شَیْ‏ءٍ قُبُلاً مَا کَانُواْ لِیُؤْمِنُواْ إِلَّا أَن یَشَاءَ اللَّهُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَهُمْ یَجْهَلُونَ

و اگر ما فرشتگان را به سوی آنان نازل می‏کردیم و مردگان با آنان سخن می‏گفتند و همه چیز را (به گواهی صدق و اعجاز) دسته دسته در برابرشان گرد می‏آوردیم باز هم ایمان نمی‏آوردند، مگر آنکه خداوند بخواهد (به اجبار ایمان آورند)، ولی بیشترشان نادانی می‏کنند.
نکته ها
گویا یکی از درخواست‏های مشرکان، نزول فرشتگان و سخن گفتن مردگان با آنان بوده است، غافل از آنکه این مشرکان به قدری لجوجند که حتّی اگر امور غیبی مثل فرشتگان برای آنان محسوس شود باز هم ایمان نخواهند آورد. سعدی نیز می‏گوید:
چون بود اصل گوهری قابل‏ تربیت را در او اثر باشد
هیچ صیقل نکو نداند کرد آهنی را که بد گهر باشد
سگ به دریای هفتگانه مشوی‏ چون شود تر، پلیدتر باشد
خر عیسی گرش به مکّه بری‏ چون بیاید هنوز خر باشد
«قُبُل» یا به معنای مقابل است، یا جمع قبیل، به معنای گروه و دسته.
در دو آیه‏ی قبل، ادعای دروغ مشرکان مطرح شد که می‏گفتند: اگر معجزه بیاید ایمان می‏آوریم، اینجا نمونه آن معجزات مطرح شده است.
شبیه این آیه، در سوره‏ی حجر آیات 14 و 15 آمده است: «ولو فَتَحنا علیهم باباً من السّماء فظلّوا فیه یعرجون لقالوا انّما سُکِّرَت أبصارُنا بل نحن قوم مَسحورون» اگر از آسمان دری باز شود و کفّار از آن بالا روند، باز هم گویند: چشم ما را جادو کرده‏اند.

پیام ها
1- برای دلهای لجوج، هیچ آیه و نشانه‏ای زمینه‏ساز ایمان نمی‏گردد. «ما کانوا لیؤمنوا»
2- خدا اگر بخواهد، می‏تواند به اجبار، همه را مؤمن سازد، ولی این خلاف حکمت اوست. «ما کانوا لیؤمنوا الاّ أن یشاء اللّه»
3- جهالت، عامل ایمان نیاوردن به آیات الهی است. «ما کانوا لیؤمنوا... و لکنّ اکثرهم یجهلون»