تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انعام آیه 25

وَمِنْهُم مَّن یَسْتَمِعُ إِلَیْکَ وَجَعَلْنَا عَلَی‏ قُلُوبِهِمْ أَکِنَّةً أَن یَفْقَهُوهُ وَ فِی ءَاذَانِهِمْ وَقْراً وَإِنْ یَرَوْاْ کُلَّ ءَایَةٍ لَّا یُؤْمِنُواْ بِهَا حَتَّی‏ إِذَا جَآءُوکَ یُجَدِلُونَکَ یَقُولُ الَّذِینَ کَفَرُواْ إِنْ هَذَآ إِلَّآ أَسَطِیرُ الْأَوَّلِینَ

بعضی از آنها کسانی هستند که (به ظاهر) به سخن تو گوش می‏دهند، ولی ما بر دلهایشان پرده‏هایی قرار داده‏ایم تا آن را نفهمند و در گوشهایشان (نسبت به شنیدن حقّ) سنگینی قرار دادیم و آنان به قدری لجوجند که اگر هر آیه و معجزه‏ای را ببینند، باز هم به آن ایمان نمی‏آورند تا آنجا که چون نزد تو آیند با تو جدال می‏کنند و کسانی که کافر شدند می‏گویند: این نیست جز افسانه‏های پیشینیان.
نکته ها
در شأن نزول این آیه آمده است که ابوسفیان، ولید بن مغیره، عتبه، شیبه و نضربن حارث، در کنار کعبه به تلاوت قرآن پیامبر گوش می‏دادند، به نضر گفتند: چه می‏خواند؟ گفت: به خدای کعبه نمی‏فهمم چه می‏خواند، ولی چیزی جز افسانه‏ها و داستان‏های پیشینیان نیست، من مشابه این داستان‏ها را برای شما گفته‏ام. سپس این آیه نازل شد.
«أکنّة» جمع «کنّ» یا «کنان» به معنای پرده است. «وقر» به معنای سنگینی و «أساطیر» جمع «اسطوره» به معنای مطالب پی در پی و خیالی است که شنیدن آن جاذبه دارد.
پرده‏افکنی بر دل وسنگینی گوش، به خاطر روحیّه‏ی لجاجت مشرکان است. قرآن می‏فرماید: «فلما زاغوا أزاغ اللّه قلوبهم» **صف، 5.***
از اینکه در آیه‏ی قبل، سخن از مشرکین بود ولی در این آیه درباره همان گروه تعبیر به «الّذین کفروا» نموده است معلوم می‏شود مشرکین همان کفّارند.

پیام ها
1- پیامبران و رهبران الهی باید از روحیات کفّار و مخالفین و ترفندهای آنان آگاه باشند. «و منهم مَن یستمع»
2- از همه‏ی کفّار مأیوس نباشید، بعضی از آنان لجوجند. «و منهم»
3- شنیدن صوت قرآن، آنگاه ارزش دارد که در دل اثر کند. «أکنة ان یفقهوه»
4- کفّار بر انکار خود اصرار دارند و پرده افکنی خداوند بر دل کفار، به خاطر همین عناد و اصرار خود آنان است. «ان یَروا کلّ آیة لایؤمنوا»
5 - لجاجت، درد بی درمان است و مثل آینه‏ی موج دار، بهترین صورت‏ها را هم زشت نشان می‏دهد. «ان یروا کل آیة لایؤمنوا»
6- اگر کسی به قصد جدال و با سوء ظن و روح منفی و موضعگیری قبلی، حتّی با پیامبر هم ملاقات کند، بهره‏ای نخواهد برد. «جاءک یجادلونک...»
7- کفّار هیچ راه صحیح و منطقی برای مقابله با پیامبر اسلام نداشتند. (پناه به جدال و تهمت نشانه عجز آنان از منطق است) «یجادلونک...»
8 - قرآن، برای کافران و مشرکان نیز جذّاب است. «یقول الذین کفروا ان هذا الاّ اساطیر الاوّلین» («اساطیر»، به معنای سخن زیباست. **لسان العرب.***)