تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره مائده آیه 55

إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ ءَامَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَوةَ وَهُمْ رَکِعُونَ

ولیّ و سرپرست شما، تنها خداوند و پیامبرش و مؤمنانی هستند که نماز را برپا می‏دارند و در حال رکوع، زکات می‏دهند.
نکته ها
در شأن نزول آیه آمده است: سائلی وارد مسجد رسول خدا صلی الله علیه وآله شد و از مردم درخواست کمک کرد. کسی چیزی به او نداد. حضرت علی علیه السلام در حالی که به نماز مشغول بود، در حال رکوع، انگشتر خود را به سائل بخشید. در تکریم این بخشش، این آیه نازل شد.
ماجرای فوق را ده نفر از اصحاب پیامبر مانند ابن عباس، عمّار یاسر، جابربن عبداللّه، ابوذر، اَنس‏بن مالک، بلال و... نقل کرده‏اند و شیعه و سنّی در این شأن نزول، توافق دارند. **الغدیر، ج‏2، ص‏52، احقاق‏الحقّ، ج‏2، ص‏400 و کنزالعمّال، ج‏6، ص‏391.*** عمّار یاسر می‏گوید: پس از انفاق انگشتر در نماز و نزول آیه بود که رسول‏خداصلی الله علیه وآله فرمود: «مَن کنتُ مولاه فعلیّ مولاه». ** تفسیر المیزان.***
پیامبر اکرم‏صلی الله علیه وآله در غدیرخم، برای بیان مقام حضرت علی علیه السلام این آیه را تلاوت فرمود. **تفسیر صافی.*** و خود علی علیه السلام نیز برای حقّانیّت خویش، بارها این آیه را می‏خواند. **تفسیر المیزان.*** ابوذر که خود شاهد ماجرا بوده است، در مسجد الحرام برای مردم داستان فوق را نقل می‏کرد. **تفسیر مجمع‏البیان.***
کلمه‏ی «ولیّ» در این آیه، به معنای دوست و یاور نیست، چون دوستی و یاری مربوط به همه مسلمانان است، نه آنان که در حال رکوع انفاق می‏کنند.
امام صادق‏علیه السلام فرمودند: منظور از «الّذین آمنوا...»، علی‏علیه السلام و اولاد او، ائمّه‏علیهم السلام تا روز قیامت هستند. پس هرکس از اولاد او به جایگاه امامت رسید با این ویژگی مثل اوست، آنان صدقه می‏دهند در حال رکوع. **کافی، ج‏1، ص 288.***
مرحوم فیض کاشانی در کتاب نوادر، حدیثی را نقل می‏کند که بر اساس آن سایر امامان معصوم نیز در حال نماز و رکوع به فقرا صدقه داده‏اند که این عمل با جمع بودن کلمات «یقیمون، یؤتون، الراکعون» سازگارتر است.
امام باقرعلیه السلام فرمود: خداوند پیامبرش را دستور داد که ولایت علی‏علیه السلام را مطرح کند و این آیه را نازل کرد. **تفسیر نورالثقلین وکافی، ج‏1، ص‏281.***
بهترین معرّفی آن است که اوصاف وخصوصیّات کسی گفته شود ومخاطبان، خودشان مصداق آن را پیدا کنند. (آیه بدون نام بردن از علی‏علیه السلام، اوصاف وافعال او را برشمرده است)
امام صادق علیه السلام فرمود: علی علیه السلام هزاران شاهد در غدیر خم داشت، ولی نتوانست حقّ خود را بگیرد، در حالی که اگر یک مسلمان دو شاهد داشته باشد، حقّ خود را می‏گیرد! **تفسیر نورالثقلین.***
ولایت فقیه در راستای ولایت امام معصوم است. در مقبوله‏ی عمربن حنظله ازامام صادق‏علیه السلام می‏خوانیم: بنگرید به آن کس که حدیث ما را روایت کند و در حلال وحرام ما نظر نماید و احکام ما را بشناسد. پس به حکومت او راضی باشید که من او را بر شما حاکم قرار دادم. «فانّی قد جعلته علیکم حاکماً...». **کافی، ج‏1، ص‏67.***
پیام ها
1- اسلام، هم دین ولایت است و هم دین برائت. هم جاذبه دارد و هم دافعه. آیات قبل، از پذیرش ولایت یهود و نصاری نهی کرد، این آیه می‏فرماید: خدا و رسول و کسی را که در رکوع انگشتر داد، ولیّ خود قرار دهید. «یا ایّها الّذین آمنوا لا تتّخذوا... انّما ولیّکم اللَّه...»
2- از اینکه به جای «اولیائکم»، «ولیّکم» آمده ممکن است استفاده شود که روح ولایت پیامبر و علی‏علیهما السلام، شعاع ولایت الهی است. «ولیّکم»
3- معمولاً در قرآن نماز وزکات در کنار هم مطرح شده است، ولی در این آیه، هر دو به هم آمیخته‏اند. (دادن زکات در حال نماز) «الّذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکاة و هم راکعون»
4- کسانی که اهل نماز و زکات نیستند، حقّ ولایت بر مردم را ندارند. «انّما ولیّکم اللَّه...» («انّما»، نشانه‏ی انحصار ولایت در افراد خاصّ است)
5 - برای توجّه به محرومان، نماز هم مانع نیست. «یؤتون الزکاة و هم راکعون» (آری، فقیر نباید از جمع مسلمانان دست خالی برگردد.)
6- ولایت از آنِ کسانی است که نسبت به اقامه‏ی نماز وپرداخت زکات پایدار باشد. «یقیمون الصلوة ویؤتون...» («یقیمون» و«یؤتون» نشانه دوام است)
7- هرگونه ولایت، حکومت و سرپرستی که از طریق خدا و رسول و امام نباشد، باطل است. «انّما ولیّکم اللَّه...» (کلمه «انّما» علامت حصر است)
8 - توجّه به خلق برای خدا در حال نماز، با اقامه نماز منافات ندارد.«یؤتون الزکاة و هم راکعون»
9- کسی که نسبت به فقرا بی‏تفاوت باشد، نباید رهبر و ولیّ شما باشد. «انّما ولیّکم اللَّه... و یؤتون الزکاة»
10- کارهای جزئی (مثل انفاق انگشتر) نماز را باطل نمی‏کند. «یقیمون الصلوة و یؤتون الزکاة و هم راکعون»
11- در فرهنگ قرآن، به صدقه مستحبّی هم «زکات» گفته می‏شود. «یؤتون الزکاة»
12- ولایت‏ها در طول یکدیگرند، نه در برابر یکدیگر. ولایت بر مسلمین، ابتدا از آنِ خداست، سپس پیامبر، آنگاه امام. «انّما ولیّکم اللَّه و رسوله و الّذین آمنوا...»
13- حضرت علی‏علیه السلام در زمان خود پیامبرصلی الله علیه وآله نیز ولایت داشته است. «انّما ولیّکم اللَّه و رسوله» (ظاهر ولایت، ولایت بالفعل است، نه ولایت بالقوّه. زیرا ولایت در آیه یکبار بکار برده شده که یا همه بالفعل است و یا همه بالقوّه می‏باشد)