تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انعام آیه 93

وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَی‏ عَلَی اللَّهِ کَذِباً أَوْ قَالَ أُوحِیَ إِلَیَّ وَلَمْ یُوحَ إِلَیْهِ شَیْ‏ءٌ وَمَن قَال سَأُنْزِلُ مِثْلَ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَلَوْ تَرَی‏ إِذِ الْظَّلِمُونَ فِی غَمَرَتِ الْمَوْتِ وَالْمَلَئِکَةُ بَاسِطُواْ أَیدِیهِمْ أَخْرِجُواْ أَنفُسَکُمُ الْیَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهَوْنِ بِمَا کُنْتُمْ تَقُولُونَ عَلَی اللَّهِ غَیْرَ الْحَقِّ وَکُنتُمْ عَنْ ءَایتِهِ تَسْتَکْبِرُونَ‏

و کیست ظالم‏تر از آنکه بر خدا دروغی بست و یا گفت: به من وحی شده، در حالی که چیزی به او وحی نشده است. و نیز آن کس که گفت: به زودی من هم مثل آنچه خدا نازل کرده نازل می‏کنم. و (ای پیامبر!) اگر ببینی زمانی را که ستمگران در سکرات مرگ قرار گرفته و فرشتگان (برای قبض روح آنان) دست‏های (قدرت) خویش را گشوده و فرمان جان دادن می‏دهند (و می‏گویند:) امروز به خاطر نسبت‏های ناروا که به خداوند می‏دادید و از آیات او سرپیچی می‏کردید، به عذاب خوارکننده کیفر داده خواهید شد.
نکته ها
در شأن نزول این آیه چنین آمده است: شخصی به نام «عبدبن سعد» از نویسندگان وحی بود. رسول خداصلی الله علیه وآله او را به خاطر خیانتی طرد کرد. او هم مردم را جمع کرده و می‏گفت: من نیز می‏توانم آیاتی مثل قرآن بیاورم.
بعضی هم شأن نزول آیه را ادّعای پیامبری «مسیلمه کذّاب» دانسته‏اند که در اواخر عصر پیامبر صلی الله علیه وآله پیش آمد و آیه را مدنی پنداشته‏اند که به امر پیامبر در اینجا گنجانده شده است.
«غَمَرات» از «غمره»، به‏معنای شداید لحظه‏ی مرگ است که انسان را در کام خود فرومی‏برد.
برخی از مدّعیان پیامبری عبارت بودند از: مسیلمه در یمن، أسود عنسی در یمن، طلیحه اسدی در بنی‏اسد. ** تفسیر مراغی.***
امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از عذاب هون، مرگ در حال تشنگی است. **تفسیر نورالثقلین.***
امام باقرعلیه السلام کسانی را که بی‏جهت ادّعای امامت کنند، از مصادیق این آیه دانسته‏اند. **تفسیر عیّاشی.***
پیام ها
1- افترا به خداوند ظلم فرهنگی است و ادّعای رهبری از سوی نااهلان، بزرگ‏ترین ظلم است. «و مَن أظلم ممّن افتری... أو قال اوحی الیّ»
2- دشمن حقّ، یا حقّ را پایین می‏آورد، یا خود را بالا می‏برد. ابتدا می‏گوید: قرآن افسانه است، اگر موفّق نشد، می‏گوید: من هم می‏توانم مثل قرآن حرف‏های جالب بزنم. «سأنزل مثل ما أنزل اللّه» در جای دیگر می‏خوانیم: «لو نشاء لقلنا مثل هذا» **انفال، 31.***
3- مدّعیان ناأهل ودروغین مناصب دینی، بدجان می‏دهند. «ولو تری اِذِالظّالمون...»
4- کیفرهای اخروی از لحظه‏ی مرگ شروع می‏شود، به کافران می‏گویند: جان بده، بمیر، «أخرجوا أنفسکم» که همراه با نوعی تحقیر است.
5 - روح انسان از جسم او مجرّد و مستقلّ است. «أخرجوا أنفسکم»
6- کیفر توهین به‏وحی ودین، عذاب مهین وخوارکننده است. «تجزون‏عذاب‏الهون»