تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انعام آیه 33

قَدْ نَعْلَمُ إِنَّهُ لَیَحْزُنُکَ الَّذِی یَقُولُونَ فَإِنَّهُمْ لَایُکَذِّبُونَکَ وَلَکِنَّ الظَّلِمِینَ بَاَیَتِ اللَّهِ یَجْحَدُونَ‏

البتّه ما می‏دانیم که آنچه می‏گویند، تو را اندوهناک می‏کند، (ولی غم مخور و بدان که) آنان (در واقع) تو را تکذیب نمی‏کنند، بلکه (این) ستمگران آیات خدا را انکار می‏کنند.
نکته ها
در شأن نزول آیه آمده است که: دشمنان پیامبر صلی الله علیه وآله آن حضرت را امین و صادق می‏دانستند، ولی می‏گفتند: اگر او را تصدیق کنیم، قبیله و موقعیّت ما تحقیر می‏شود. گاهی هم می‏گفتند: او صادق است ولی خیال می‏کند به او وحی شده، از این روی، این گونه آیات الهی را تکذیب می‏کردند.
امام صادق‏علیه السلام درباره‏ی «لا یکذّبونک» فرمود: یعنی آنان نمی‏توانند گفتار و مدّعای تو را ابطال کنند. **تفسیر عیّاشی.***
پیام ها
1- رهبر نباید از تکذیب مخالفان محزون شود. به همین دلیل، خداوند پیامبرش را دلداری می‏دهد و حمایت می‏کند. «قد نعلم انّه لیحزنک»
2- خداوند به حالات درونی انسان آگاه است. «قد نعلم انّه لیحزنک»
3- تکذیب پیامبر، تکذیب خداست، همان‏گونه که بیعت با پیامبر، بیعت با خداوند است. «لایکذّبونک ولکن الظالمین بایات اللَّه یجحدون»
4- با توجّه به مشکلات و تکذیب و جسارت‏های بزرگتر به دیگران، مشکل خود را آسان بدانیم. «لایکذّبونک... بآیات اللَّه یجحدون»
5 - مخالفان رسول خدا، با مکتب طرفند، نه با شخص. «لایکذّبونک... بآیات اللّه یجحدون»
6- تکذیب آیات الهی، هم ظلم به خود است، هم ظلم به رسول اللّه، هم ظلم به مکتب و هم ظلم به نسل‏های بعد. «ولکنّ الظالمین بآیات اللّه یجحدون»