تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انعام آیه 62

ثُمَّ رُدُّواْ إِلَی اللَّهِ مَوْلَهُمُ الْحَقِ‏ّ أَلَا لَهُ الْحُکْمُ وَ هُوَ أَسْرَعُ الْحَسِبِینَ‏

سپس مردم به سوی خداوند، مولای حقّشان بازگردانده می‏شوند، آگاه باشید که دادرسی و داوری تنها از آنِ خداوند است و او سریع‏ترین حسابرسان است.
نکته ها
در روایات آمده است که خداوند، حساب بندگانش را به اندازه‏ی دوشیدن شیر یک گوسفند و در زمانی بسیار کوتاه، انجام می‏دهد. **تفاسیر مجمع‏البیان و نورالثقلین.***
از امام علی علیه السلام سؤال شد: «کیف یُحاسِبُ اللّه الخلقَ علی کثرتهم؟ فقال: کما یَرزقُهم علی کثرتهم. فقیل: کیف یُحاسِبهم و لایرونه؟ فقال: کما یَرزقهم و لایرونه» **نهج‏البلاغه، کلام 300.*** چگونه خداوند با وجود مخلوقین زیاد به حساب آنان رسیدگی می‏کند؟ حضرت فرمودند: همان گونه که آنان را روزی می‏دهد. سؤال شد: چگونه حسابرسی می‏کند در حالی که او را نمی‏بینند؟ فرمودند: همان گونه که روزی‏شان می‏دهد، ولی او را نمی‏بینند.
سؤال: با این همه آیات وروایات بر حسابرسی سریع الهی، پس طولانی بودن روز قیامت برای چیست؟
پاسخ: بلندی روز قیامت، نوعی عقوبت است، نه به خاطر فشار کار و ناتوانی از محاسبه‏ی سریع. **تفسیر اطیب‏البیان.*** (بشر که مخلوق الهی است، در دنیای امروز به وسیله‏ی کامپیوتر، در کمتر از یک دقیقه بزرگ‏ترین محاسبات را انجام داده و مثلا انبارها و کالاهای آن و امور مالی مربوط به آن را بررسی و محاسبه می‏نماید).
پیام ها
1- بازگشت همه به سوی خداست و او یگانه قاضی قیامت است. «ردّوا الی اللَّه... له الحکم»
2- مولای حقیقی کسی است که آفریدن، نظارت کردن، خواب و بیداری، مرگ و بعثت، داوری و حسابرسی به دست او باشد، «الی اللَّه مولاهم الحقّ»
3- همه‏ی مولاها یا باطلند، یا مجازی، مولای حقیقی تنها خداوند است. «اللَّه مولاهم الحقّ» و ولایت انبیا و اولیا، پرتوی از ولایت الهی است.
4- سرعت حسابرسی خداوند، از هر نوع و هر وسیله‏ی حسابرسی سریعتر است. «و هو أسرع الحاسبین»
5 - سرعت حسابرسی و رسیدگی به امور، یک ارزش و روش الهی است. «و هو أسرع الحاسبین»