تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره مائده آیه 70

لَقَدْ أَخَذْنَا مِیثَقَ بَنِی إِسْرَ ءِیلَ وَأَرْسَلْنَآ إِلَیْهِمْ رُسُلًا کُلَّمَا جَآءَهُمْ رَسُولُ بِمَا لَا تَهْوَی‏ أَنفُسُهُمْ فَرِیقاً کَذَّبُواْ وَفَرِیقاً یَقْتُلُونَ‏

همانا ما از بنی‏اسرائیل پیمان گرفتیم و پیامبرانی به سوی آنان فرستادیم. (امّا) هرگاه پیامبری برایشان سخن و پیامی آورد که دلخواهشان نبود، گروهی را تکذیب کرده و گروهی را کشتند.
نکته ها
شاید مراد از میثاقِ بنی‏اسرائیل، همان محتوای آیه‏ی قبل یعنی ایمان به خدا و معاد و عمل صالح باشد و شاید مراد پیروی از انبیایی باشد که در خود این آیه با کلمه «رُسلاً» مطرح شده و شاید همان پیمانی باشد که در آیات 93 سوره‏ی بقره و 81 سوره آل‏عمران گذشت. یعنی عمل به آنچه خدا بر آنها نازل کرده بود.
در آیه‏ی قبل گفتیم که صِرف وابستگی به ادیان آسمانی برای نجات از قهر خدا کافی نیست بلکه ایمان و عمل صالح لازم است. این آیه نمونه‏ای برای آیه‏ی قبل است که بنی‏اسرائیل با اینکه وابسته به دین آسمانی بودند چه کارها که نکردند؟!
اینکه این سوره با جمله‏ی «اوفوا بالعقود» آغاز شده و ماجرای غدیر در آیه 67 مطرح شده و در این آیه پیمان‏شکنی و کشتن اولیای خدا و تکذیب آنان مطرح شده، می‏تواند ضمن افشاگری از حالات بنی‏اسرائیل، مایه‏ی عبرت و زنگ خطری برای مسلمین باشد تا پیام و پیمان غدیر خم را نادیده نگیرند.

پیام ها
1- بنی‏اسرائیل، علاوه بر حضرت موسی، پیامبران دیگری نیز داشتند. «ارسلنا الیهم رسلاً»
2- راه انبیا مطابق تمایلات نفسانی نیست. «جاءهم رسول بما لاتهوی انفسهم»
3- ریشه‏ی تکذیب و کشتن انبیا، هوای نفس بنی‏اسرائیل است. «بما لا تهوی انفسهم فریقاً کذّبوا»
4- پیمان‏شکنی، پیامبرکشی، تکذیب و لجاجت، از صفات بنی‏اسرائیل است. «فریقاً کذّبوا و فریقاً یقتلون»
5 - در جامعه‏ی فاسد، یا شخصیّت مردان خدا ترور می‏شود (تکذیب)، یا شخص آنان (قتل). «فریقاً کذّبوا و فریقاً یقتلون»
6- انبیا در راه خدا تا پای جان پیش می‏رفتند. «فریقاً یقتلون»