تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انعام آیه 96

فَالِقُ الْإِصْبَاحِ وَجَعَلَ الَّیْلَ سَکَناً وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ حُسْبَاناً ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ

(خداوند،) شکافنده‏ی سپیده دم است، و شب را مایه‏ی آرامش قرار داد و خورشید و ماه را اسباب شمارش (ایّام). این است اندازه‏گیری خداوند قدرتمند دانا.
نکته ها
«اِصباح» هم به معنای صبح است، هم به معنای سپری کردن شب و وارد صبح شدن، امّا در اینجا مراد، هنگام دمیدن سپیده‏ی صبح است.
در آیه‏ی قبل، سه نشانه از قدرت خداوند در زمین مطرح شد، در این آیه نشانه‏هایی از قدرت الهی در آسمان‏ها آمده است. شب و روز دو نشانه از قدرت الهی است که به واسطه‏ی گردش منظّم خورشید و ماه پدید می‏آیند.
شب، برای استراحت است و از کار و تلاش و سفر در شب، نکوهش شده است. ** تفسیر نورالثقلین.*** (از اینکه در این آیه، شب عامل سکون و آرامش شمرده شده، معلوم می‏شود صبح برای کار و تلاش است.)
امام رضا علیه السلام فرمود: ازدواج را در شب قرار دهید، چون شب و همسر، هر دو وسیله‏ی سکون و آرامش انسانند. **تفسیر نورالثقلین.***
پیام ها
1- پیدایش شب و روز، نیاز به قدرت و دانش دارد که این کار را با تقدیر و اندازه‏گیری دقیق انجام دهد. «فالق الاصباح...تقدیر العزیز العلیم»
2- خورشید و ماه، وسیله‏ی نظم و حسابرسی و برنامه‏ریزی است. **شاید از اینکه ماه و خورشید، وسیله‏ی حساب در این آیه شمرده شده، بتوان استفاده کرد که هم سال شمسی معتبر است، هم سال قمری. و شاید رمز حساب ونظم دقیق یک‏پارچه باشد، نظیر »زید عدل« که زید را به تمامه عادل می‏داند.*** «حسباناً»
3- برنامه‏ریزی دقیق واجرای کامل، نیاز به علم وقدرت دارد. «تقدیر العزیز العلیم»
4- تفکّر در نظم دقیق کرات آسمانی، راه خداشناسی است. «انّی تؤفکون...فالق الاصباح...»