تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انعام آیه 44

فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُکِّرُواْ بِهِ فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَبَ کُلِّ شَیْ‏ءٍ حَتَّی‏ إِذَا فَرِحُواْ بِمَآ أُوتُواْ أَخَذْنَهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ‏

پس چون اندرزهایی را که به آنان داده شده بود فراموش کردند، درهای هرگونه نعمت را به رویشان گشودیم (و در رفاه و مادیات غرق شدند) تا آنگاه که به آنچه داده شدند دلخوش کردند، ناگهان آنان را (به عقوبت) گرفتیم پس یکباره محزون و نومید گردیدند.
نکته ها
«مبلسون» از «ابلاس»، به معنای حزن و اندوه همراه با یأس است. حالتی که مجرمان، هنگام پاسخ نیافتن در دادگاه پیدا می‏کنند. ** تفسیر المیزان.***
در دو آیه‏ی قبل فرمود: ما افرادی را گرفتار می‏کنیم تا تضرّع کنند، در این آیه می‏فرماید: برخی در لحظه‏های گرفتاری هم خدا را فراموش می‏کنند. «نَسوا ما ذُکّروا...»
در قرآن می‏خوانیم: «و عسی اَن تحبّوا شیاً وهو شرّ لکم» ** بقره، 216.*** ، چه بسا چیزی را دوست دارید، در حالی که برای شما شرّ است و حضرت علی علیه السلام می‏فرماید: «اذا رأیت سبحانه یتابع علیک نعمه و أنت تعصیه فاحذره» ** نهج‏البلاغه، حکمت 25.*** اگر دیدی خداوند نعمت‏هایش را بر تو مدام می‏دهد، ولی تو گناه می‏کنی، پس به هوش باش، چه بسا این لطفها عاقبت خوشی ندارد.
دنیا وبهره‏هایش، هم می‏تواند برای انسان نعمت باشد، هم نقمت. در آیه مورد بحث، دنیا نقمت به حساب آمده است. امّا ایمان وتقوی، برکات آسمان وزمین را برای اهلش به دنبال دارد، چنانکه در آیه 96 سوره اعراف آمده است: «ولو أنّ أهل القُری آمنوا واتّقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء والارض»، بنابراین غفلت، درهای خیر را بر روی انسان می‏بندد.
پیامبر اکرم‏صلی الله علیه وآله فرمودند: »اذا رأیت اللّه یعطی علی المعاصی فان ذلک استدراج منه«، اگر مشاهده کردی که دنیا به کام گنهکاران است خوشحال مباش، زیرا این استدراج الهی و به تدریج هلاکت کردن اوست. **تفسیر مجمع‏البیان.*** و آنگاه حضرت این آیه را تلاوت فرمودند.
امام باقرعلیه السلام در تأویل آیه فرمودند: چون مردم ولایت علی‏بن ابی‏طالب‏علیهما السلام را ترک کردند و حال آنکه به آن امر شده بودند، «فلمّا نسوا...»، دولت آنان را در دنیا بسط دادیم، «فتحنا علیهم...» تا حضرت قائم‏علیه السلام قیام کند، «حتّی... أخذناهم بغتة». **تفسیر عیّاشی.***
پیام ها
1- همیشه رفاه زندگی، علامت رحمت نیست، گاهی زمینه‏ی عقوبت است. «نسوا - فتحنا»
2- مهلت دادن به مجرمان و سرگرم شدن خلافکاران، یکی از سنّت‏های الهی است. «فلمّا نَسُوا...فتحنا»
3- قهر خداوند بعد از اتمام حجّت است. «نَسوا ما ذکّروا...اخذناهم»
4- تنگناها و گشایش‏ها به دست خداست. «اخذنا... فتحنا»
5 - مرگ و قهر الهی، ناگهانی می‏آید، پس باید همیشه آماده بود. «بغتة»
6- شادی عیّاشان، ناگهان به ناله‏ی مأیوسانه تبدیل خواهد شد. «فرحوا - مبلسون»