تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انعام آیه 138

وَقَالُواْ هَذِهِ أَنْعَمٌ وَحَرْثٌ حِجْرٌ لَّا یَطْعَمُهَا إِلَّا مَن نَشَاءُ بِزَعْمِهِمْ وَأَنْعَمٌ حُرِّمَتْ ظُهُورُهَا وَأَنْعَمٌ لَا یَذْکُرُونَ اسْمَ اللَّهِ عَلَیْهَا افْتِرَاءً عَلَیْهِ سَیَجْزِیِهم بِمَا کَانُواْ یَفْتَرُونَ

و مشرکان (به پندار خویش) گفتند: اینها، دام‏ها و کشت‏هایی ممنوع است، کسی نخورد مگر آن (خادمین بتکده‏ها) که ما بخواهیم. و چهارپایانی است که (سوار شدن بر) پشت آنها حرام است و چهارپایانی که نام خدا را (هنگام ذبح) بر آن نمی‏برند (این احکام را) به دروغ به خدا نسبت می‏دادند. خداوند به زودی آنان را به کیفر آنچه به او افترا می‏بستند جزا خواهد داد.
نکته ها
«حِجْر» به معنای منع است و «تحجیر» یعنی منطقه‏ای را سنگ‏چین کردن و مانع شدن از ورود دیگران برای تصاحب آن. «حِجر اسماعیل» نیز جایی است که با دیوار سنگی جدا شده است. عقل را هم «حِجر» گویند، چون انسان را از زشتی‏ها باز می‏دارد. «هل فی ذلک قسم لِذی حِجر» ** فجر، 5.***
در دو آیه‏ی قبل، عقائد خرافی مشرکان درباره‏ی سهم خدا و بت‏ها از کشاورزی و چهارپایان مطرح بود. در این آیه چگونگی مصرف سهم بت‏ها بیان شده که احدی حقّ استفاده ندارد، مگر خادمین بت‏ها و بتکده‏ها.
با توجّه به این آیه، مشرکان چهار انحراف داشتند: 1- ممنوع شمردن بعضی از چهارپایان. 2- ممنوع شمردن بعضی از محصولات کشاورزی. 3- ممنوع کردن سواری برخی از چهارپایان. 4- نبردن نام خدا به هنگام ذبح حیوانات.
قرآن، هدف آفرینش چهار پایان را سوار شدن بر آنها و مصرف از گوشت آنها می‏داند: «جعل لکم الانعام لترکبوا منها و منها تأکلون» **غافر، 79.*** و تحریم بهره‏برداری از چهارپایان را، از بدعت‏های جاهلی می‏شمرد که در آیه 103 سوره‏ی مائده نیز بیان شده است.
اسلام، آیین جامعی است که حتّی انحراف در بهره‏گیری از حیوانات را هم تحمّل نمی‏کند. وقتی قرآن، از بی‏مصرف ماندن حیوان وتحریم سوارشدن بر آن نکوهش می‏کند، به طریق اولی از بی‏مصرف ماندن انسان‏ها، منابع، سرمایه‏ها واستعدادها بیشتر نکوهش می‏کند.
پیام ها
1- احکام دین باید منسوب به خدا باشد، نه بر پایه‏ی گمان، خیال، قیاس و استحسان. «قالوا... بزعمهم... افتراءً علیه»
2- مبارزه با خرافات، یکی از وظایف اصلی پیامبران است. «افتراء علیه سیجزیهم»
3- تحریم حلال‏ها و تحلیل حرام‏ها، افترا بر خداست. «هذه انعام و حرث حجر... افتراء»
4- بدعت‏گذاران، در انتظار کیفر قوانین موهوم خود باشند. «سیجزیهم»