تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 8
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نمل آیه 82

(82)وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَآبَّةً مِّنَ الْأَرْضِ تُکَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ کَانُواْ بَِایَتِنَا لَا یُوقِنُونَ
و هرگاه سخن (و وعده‏ی عذاب الهی) بر مردم حتمی شود، جنبنده‏ای را برای آنان از زمین بیرون آوریم تا با مردم سخن گوید، که همانا مردم آیات ما را باور نمی‏کردند.
نکته‏ها:
این آیه ظاهراً به جریان قبل از قیامت مربوط است که هرگاه قهر خداوند بر مردم حتمی شد، خدای متعال، با قدرت خود موجود زنده‏ای را از زمین بیرون می‏آورد، تا با مردم سخن گوید، و سخنش این است که: مردم ایمان نمی‏آورند.
گرچه کلمه‏ی دابّة به غیر انسان گفته می‏شود ولی بارها در قرآن، این کلمه در جایی به کار رفته که شامل انسان نیز می‏شود و از آن جا که دابّه باید در موقعیّتی باشد که حرفش نسبت به همه‏ی کفّار یک سند باشد، باید گفت: مراد از دابّه یک شخصیّت مهم است که در روایات، به علیّ‏بن ابی‏طالب علیهما السلام تفسیر شده است.
شاید هر یک از اولیای خدا که در آخرالزّمان قیام و حرکت فوق‏العاده‏ای انجام دهند و حقّ و باطل و مؤمن و کافر را از هم جدا سازند، نیز مشمول این آیه باشند. «واللّه العالم»
دابّة کیست و چیست؟
در آیه، قرائنی است که نشان می‏دهد این دابّة موجود بسیار مهمی است، زیرا:
1- در آستانه‏ی قهر الهی ظاهر می‏شود. «اذا وقع القول علیهم» اقتضای سخنان مهم آن است که از سرچشمه‏های مهم صادر شود.
2- به نحو استثنایی پیدا می‏شود. «اخرجنا... من‏الارض»
3- حرف می‏زند، «تکلّمهم» قضاوت می‏کند و از آینده مردم خبر می‏دهد. «انّ الناس کانوا...»
4- حرف او همچون صوراسرافیل، آخرین سخن است. «اذا وقع القول»
5 - کلمه‏ی دابّة، با تنوین، نشانه‏ی عظمت و بزرگی این موجود است.
6- آیه‏ی بعد، مربوط به رجعت است که اولیای خدا قبل از قیامت زنده می‏شوند.
7- آیه نمی‏گوید: «بآیات اللّه» بلکه می‏گوید: «بآیاتنا» گویا نشانه‏های او همان نشانه‏های خداوند است.
جمع‏بندی میان این قرائن که در ظاهر آیه است و روایات متعدّدی که در تفاسیر آمده است، ما را به این حقیقت می‏رساند که بگوییم: مراد از «دابّة من الارض»، حضرت‏علیّ علیه السلام است. اوست که لایق است حرف آخر را بگوید وبر پیشانی بعضی، مهر عدم ایمان بزند واز آینده شوم گمراهان خبر دهد.
دو سؤال:
1- آیا کلمه‏ی دابّه، مخصوص جنبنده‏های غیر انسانی نیست؟
پاسخ: خیر، در قرآن بارها کلمه‏ی دابّه به کار رفته که شامل انسان نیز می‏شود، نظیر (و ما من دابّة فی الارض الاّ علی اللّه رزقها)**هود، 6.***
2- آیا اطلاق کلمه‏ی جنبنده بر حضرت علی علیه السلام توهین به آن حضرت نیست؟
پاسخ: هرگز؛ همان گونه که اطلاق کلمه‏ی «بَشر» بر پیامبر توهین نیست، و اطلاق کلمات «شی‏ء، عالم، نور و وجود» بر خداوند جایز است، لکن فرق است میان علم، نور و وجود خداوند با سایرین.