تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 8
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره حج آیه 71

(71) وَیَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ مَالَمْ یُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَناً وَمَا لَیْسَ لَهُم بِهِ عِلْمٌ وَمَا لِلظَّلِمِینَ مِن نَّصِیرٍ
و کافران، غیر از خداوند چیزی را می‏پرستند که او هیچ گونه دلیلی بر آن نازل نکرده است، و آنها نسبت به آن هیچ گونه اطلاعی ندارند و برای ستمگران هیچ یاوری نیست.
نکته‏ها:
دیدگاه مشرکان این بود که خداوند به بعضی اشیا و بت‏ها قدرت تدبیر و تصمیم عطا کرده ولی خودش فوق همه آنهاست، آنان خیال می‏کردند که جهان تحت تدبیر خدایان (ارباب) است و خدا را «رب الارباب» و خدای خدایان می‏پنداشتند. این آیه می‏فرماید: خداوند هیچ گونه اقتداری به هیچ یک از معبودهای خیالی شما نداده و هستی تحت تدبیر خدای یکتاست. (یَعبدون من دون اللّه مالم یُنزّل به سُلطانا)
شاید مراد از نزول سلطان در آیه، سلطه‏ی علمی است. یعنی مشرکان به سراغ معبودها و بت‏هایی می‏روند که هرگز خداوند دلیل و برهانی از علم و منطق یا وحی به حمایت آنان نفرستاده است.
پیام‏ها:
1- انگیزه‏ی پرستش، یا فرمان الهی است: (یُنزّل به سلطانا)، یا رهنمود عقل وعلم است: (لیس لهم به علم) و یا به امید یاری و استمداد اوست. (ما للظّالمین من نصیر) و مشرکین هیچ کدام را ندارند.
2- هر پرستشی که بدون دلیلی از وحی وعلم باشد، ظلم است. (و ما للظّالمین)