تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 8
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره فرقان آیه 74

(74) وَالَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَجِنَا وَذُرِّیَّتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً
و کسانی‏اند که می‏گویند: پروردگارا! به ما از ناحیه‏ی همسران و فرزندانمان مایه‏ی روشنی چشم عطا کن و مارا پیشوای پرهیزگاران قرار ده.
نکته‏ها:
ایمان باید بر اساس آگاهی وبصیرت باشد. در قرآن می‏خوانیم: (و یَتفکّرون فی خَلق السموات والارض ربّنا ما خَلَقت هذا باطلاً)**آل‏عمران، 191.*** یعنی مؤمنان خردمند، ابتدا در آفرینش آسمان‏ها و زمین فکر می‏کنند، سپس اقرار می‏نمایند که پروردگارا! تو اینها را بیهوده نیافریدی. در این آیه نیز می‏فرماید: مؤمنان، چشم وگوش بسته عبادت نمی‏کنند.
پیام‏ها:
1- تعبّد وبصیرت، از اوصاف عباد الرّحمن است. (اذا ذکّروا... لم‏یخرّواعلیهاصُماً وعمیاناً) بندگان رحمن، آگاهانه به سراغ دین می‏روند.
2- انسان در برابر همسر و فرزند و نسل خود متعهّد است و باید برای عاقبت نیکوی آنها تلاش و دعا کند. (ربّنا هب لنا من ازواجنا...)
3- در تربیت علاوه بر علم وتلاش باید از خدا نیز کمک خواست. (ربّنا هب‏لنا...)
4- فرزند صالح، نور چشم است. (قرّة اعین)
5 - تشکیل خانواده وداشتن همسر و فرزند و دعا برای بدست آوردن آنها، مورد توجّه اسلام است. (ربّنا هب لنا...)
6- در دست گرفتن مدیریّت جامعه، آرزوی عبادالرحمن است، زیرا عهده‏دار شدن امامت و رهبری متّقین، ارزش است. (واجعلنا للمتّقین اماما)
7- در دعا به حداقل اکتفا نکنید، بلند همّت باشید. (واجعلنا للمتّقین اماما) (خدایا ما را در رسیدن به کمال، رهبر متّقین قرار ده، نه آنکه تنها از متّقین باشیم)
8 - بندگان خدا، وحدت هدف و وحدت کلمه دارند. (اماماً) و نفرمود: «ائمّةً». (ممکن است کلمه «امام» به جای «ائمّة»، رمز آن باشد که در جامعه اسلامی رهبر باید یک نفر باشد)