تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 8
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره مومنون آیه 1

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏
به نام خداوند بخشنده مهربان‏
(1) قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ (2) الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَشِعُونَ‏
قطعاً مؤمنان رستگار شدند. همان کسانی که در نمازشان خشوع دارند.
نکته‏ها:
در قرآن، یازده مورد کلمه‏ی فلاح (رستگاری) با کلمه‏ی «لعلّ» (شاید) همراه است: «لعلّکم تفلحون» لکن در سه مورد بدون این کلمه و به طور حتمی مطرح شده است، یکی در همین سوره ویکی در سوره‏ی شمس: (قد أَفلح مَن زکّاها) ودیگری در سوره‏ی اعلی: (قد اَفلح مَن تَزکّی). از مقایسه این سه مورد با یکدیگر، روشن می‏شود که ایمان و تزکیه دارای جوهر واحدی هستند.
برترین و آخرین هدف تمام برنامه‏های اسلام، فلاح و رستگاری است. در بسیاری از آیات قرآن از تقوا سخن گفته شده و هدف از احکام دین هم رسیدن به تقواست: (لعلّکم تتّقون)**بقره، 183.*** و آخرین هدف تقوا نیز فلاح است: (واتّقوا اللّه لعلّکم تفلحون)**آل‏عمران، 130.*** جالب است که مهم‏ترین و آخرین هدف دین اسلام در اوّلین شعار آن آمده است: «قولوا لا اله الاّ اللّه تفلحوا» به یگانگی خداوند ایمان آورید و «لا اله الاّ اللّه» بگویید تا رستگار شوید.
هر شبانه روز، در اذان و اقامه‏ی نمازهای یومیّه جمله‏ی «حَیّ علی الفَلاح» را بیست بار بر زبان می‏آوریم و هدف نهائی را با فریاد رسا اعلام می‏کنیم، تا راه را گم نکنیم.
اسلام می‏گوید: (قد أفلح المؤمنون)، (قد أفلَح مَن تَزکّی‏)**اعلی، 14. ***کسانی رستگارند که ایمان و تزکیه‏ی نفس داشته باشند، ولی کفر می‏گوید: (قد أفلح الیوم مَنِ استعلی)**طه، 64.*** فرعون می‏گفت: امروز هر کس زور و برتری دارد رستگار است.
کلمه‏ی «فَلاح» به معنای رستن است، شاید دلیل اینکه به کشاورز، «فَلاّح» می‏گویند آن باشد که وسیله‏ی رستن دانه را فراهم می‏کند. دانه که در خاک قرار می‏گیرد با سه عمل خود را نجات می‏دهد و به فضای باز می‏رسد: اوّل آنکه ریشه‏ی خود را به عمق زمین بند می‏کند. دوّم اینکه مواد غذایی زمین را جذب می‏کند. سوّم آنکه خاک‏های مزاحم را دفع می‏کند.
آری، انسان هم برای رهایی خود و رسیدن به فضای باز توحید و نجات از تاریکی‏های مادّیات و هوسها و طاغوت‏ها باید مثل دانه همان سه عمل را انجام دهد: اوّل ریشه‏ی عقاید خود را از طریق استدلال محکم کند. دوّم از امکانات خدادادی آنچه را برای تکامل و رشد معنوی اوست جذب کند. سوّم تمام دشمنان و مزاحمان را کنار زند و هر معبودی جز خدا را با کلمه «لا اله» دفع کند تا به فضای باز توحیدی برسد.
شخصی در حال نماز با ریش خود بازی می‏کرد، پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود: اگر او در دل خشوع داشت، در عمل این گونه نماز نمی‏خواند.**تفسیر کنزالدقائق.***
امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از خشوع در نماز، فرونهادن چشم است.**بحار، ج‏81، ص‏264.***
چه کسانی رستگارند؟
1- عابدان. (واعبدوا ربّکم وافعلوا الخیر لعلّکم تفلحون)**حج، 77. ***پروردگارتان را پرستش کنید، شاید رستگار شوید.
2- آنان که اعمالشان ارزشمند وسنگین است. (فَمَن ثَقُلت مَوازینه فاولئک هم المفلِحون)**اعراف، 8.***
3- دوری کنندگان از بخل. (و مَن یُوقَ شُحَّ نفسه فاولئک هم المفلِحون)**حشر، 9.***
4- حزب اللّه. (اَلا اِنّ حزب اللّه هم المفلِحون)**مجادله، 22.*** حزب خدا رستگارند.
5 - اهل ذکرکثیر. (واذکروا اللّه کثیرا لعلّکم‏تفلحون)**انفال، 45.
*** خدارا بسیار یادکنید تا رستگار شوید.
6- تقوا پیشگان. (فاتّقوا اللّه یا اولی الالباب لعلّکم تُفلِحون)**مائده، 100.*** ای خردمندان! تقوا پیشه کنید تا رستگار شوید.
7- مجاهدان. (و جاهدوا فی سَبیله لعلّکم تُفلحون)**مائده، 35.*** در راه خدا جهاد کنید تا رستگار شوید.
8 - توبه کنندگان. (تُوبوا الی اللّه جمیعاً ایّها المؤمنون لعلّکم تُفلحون)**نور، 31. ***ای اهل ایمان! همگی توبه کنید تا رستگار شوید.
پیام‏ها:
1- رستگاری مؤمنان حتمی است. (قد أفلح)
2- ایمان، شرایط و نشانه‏هایی دارد. (المؤمنون الّذین...)
3- نماز، در رأس برنامه‏های اسلامی است. (فی صلاتهم)
4- در نماز، حالت وکیفیّت مهم است. (خاشعون)