تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 8
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نور آیه 10

(10) وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ ورَحْمَتُهُ وَأَنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ حَکِیمٌ
و اگر فضل و رحمت خداوند بر شما نبود (رسوا می‏شدید و نظام خانوادگی شما مختل می‏شد) قطعاً خداوند توبه‏پذیر و حکیم است.
نکته‏ها:
وقتی آیه‏ی چهارم این سوره نازل شد و حکم نسبت دادن زنا به زنان پاکدامن را بیان کرد «سعدبن عباده» (یکی از انصار) گفت: یا رسول اللّه! اگر مردی وارد خانه شد و فاسقی را در کنار همسر خود دید چه کند؟ اگر فریاد بزند، شلاق می‏خورد، چون یک نفر است و شاهد هم ندارد. اگر سکوت کند، غیرتش اجازه نمی‏دهد. اگر به دنبال یافتن شاهد برود، کار زنا تمام می‏شود. به هر حال آیه‏ی مربوط به هشتاد ضربه شلاق، برای سعد مسأله‏ی پیچیده‏ای شده بود. در این میان شخصی به نام «هلال‏بن امیه» با اضطراب وارد شد و به پیامبر صلی الله علیه و آله عرض کرد: زنم را با مردی در حال زنا دیدم، به خدا سوگند راست می‏گویم.
پیامبر صلی الله علیه و آله ناراحت شد. اصحاب آن حضرت نیز هیجان زده شدند که این مرد، هم ناموسش را در چنین حالی دیده است و هم شلاق خواهد خورد، زیرا شاهدی ندارد تا سخن خود را ثابت کند. ناگهان این آیه نازل شد «والّذین یرمون ...» که اگر مردی به همسرش نسبت زنا داد و شاهدی نداشت، به جای آوردن چهار شاهد، چهار بار بگوید: «اُشهد باللّه انّی لمن الصادقین» خدا را گواه می‏گیرم که من از راستگویانم. و برای تحکیم و تثبیت ادّعای خود یک بار هم این جمله را بگوید: «لعنة اللّه علیّ ان کنتُ من الکاذبین» لعنت خدا بر من اگر از دروغگویان باشم.
زن نیز همچون مرد حقّ دارد از خود دفاع کند، زیرا ممکن است مردی با چهار سوگند دروغ، همسر خود را به سنگسار شدن محکوم کند و برای همیشه آبروی او و بستگانش را ببرد. اسلام که حامی حقوق همگان است برای پیشگیری از وقوع این کار، به زن نیز اجازه داده است تا برای اثبات پاکدامنی خود و نجات از سنگسار شدن، چهار بار سوگند یاد کند و چنین بگوید: «اُشهد باللّه انّه لَمِن الکاذِبین» خدا را گواه می‏گیرم که همسرم از دروغگویان است. و برای محکم کاری بیشتر بگوید: «غَضِب اللّه علیّ اِن کان من الصادقین» قهر و غضب خدا بر من اگر همسرم از راستگویان باشد.
در پنجمین جمله‏ی مرد «لعنت خدا» بود و در پنجمین جمله‏ی زن، «غضب خدا» که از لعنت شدیدتر است، زیرا حساسیّت کسی که مورد تهمت قرار گرفته است بیشتر است و برای نجات از سنگسار شدن حاضر است غضب خدا را تحمّل کند.
به هر حال در محضر قاضی و حاکم اسلامی این ده جمله (پنج جمله از مرد و پنج جمله از زن) گفته می‏شود که در اصطلاح به این کار، «لعان» (یکدیگر را لعن کردن) می‏گویند. در این مورد مسائل فقهی و حقوقی خاصّی مطرح است. قاضی و حاکم اسلامی باید زن و شوهر را موعظه نماید و سعی کند لعان واقع نشود و در صورت لزوم اجرا، آن دو را به مکان‏های مقدّس مانند «مسجدالحرام» و «مسجدالنّبی» و یا مسجد دیگری ببرد و رو به قبله بنشاند، آن گاه مراسم لعان انجام گیرد.
با اجرای لعان و سوگند خوردن زن و شوهر و گفتن جمله‏های ذکر شده، اسلام قوانینی را در نظر گرفته است که باید به آنها عمل شود:
1- زن و مرد، بدون صیغه‏ی طلاق، برای همیشه از یکدیگر جدا می‏شوند و حقّ مراجعه و ازدواج مجدد ندارند.
2- مرد هشتاد ضربه شلاق نمی‏خورد و زن سنگسار نمی‏شود.
3- اگر فرزندی از آن زن متولد شود متعلق به خود اوست نه مرد.
از این چند آیه استفاده می‏شود که قرار دادن چهار شاهد یا چهار سوگند آن هم با لعنت و غضب برای اثبات زنا، نشانه‏ی آن است که خداوند با فضل و رحمت خود از طریق اینگونه احکام مانع رسوایی شده و گرنه هر روز هزاران مرد و زن یکدیگر را رسوا و قبیله‏ها و فامیل‏ها را به تباهی می‏کشاندند.
آری، دفاع زن از شخصیّت و آبروی خود و نجات او از سنگسار شدن با گفتن چند جمله، نشانه‏ی فضل الهی است و اگر چنین نبود بسیاری از افراد سنگسار می‏شدند، و آبروهایی بر باد می‏رفت و خانواده‏هایی متلاشی می‏شد.(ولولا فضل‏اللّه)
پیام‏ها:
1- آبرو و حفظ آن در اسلام مورد توجّه است. (أربع شهادات باللّه) (قانون چهار سوگند و یک لعنت برای کنترل مردم از رسوا کردن یکدیگر است)
2- در خصوص همسر، چهار سوگند و یک لعنت، به جای چهار شاهد پذیرفته است. (اِن لم یکن لهم شهداء... فَشَهادةُ أحدهم أربع شهادات)
3- اسلام، حامی حقوق زن است. زن نیز با چهار سوگند می‏تواند اتّهامی را که مرد با چهار سوگند اثبات کرده، از خود دفع کند. (أربع‏شهادات... أربع‏شهادات)
4- اسلام برای پیشگیری از فرو پاشی نظام خانواده، علاوه بر چهار بار خدارا گواه گرفتن، گفتن جمله‏ی پنجمی را نیز بر هر یک از طرفین واجب کرده است. (والخامسه)
5 - با سوگند زن راه سوء استفاده مردها بسته می‏شود (و یدرؤا عنها العذاب)
6- نفرین در شرایطی جایز است. (غضب اللّه علیها)
7- سود اجرای قوانین و دستورات خداوند برای خود مردم است. (و لولا فضل اللّه علیکم)
8 - عذر پذیری خداوند همیشه با مصلحت و حکمت همراه است. (تَوّابٌ حکیم)
9- قوانین کیفری اسلام، احکامی سنجیده و برخاسته از حکمت الهی است. (حکیم)